torsdag 28 februari 2013

Kärleksmöte vid Konsum

Bilar från 1990- och 2000-talet får sällan vara med på Bilspanaren. Ibland dyker de emellertid upp, men då är det något ovanligt eller speciellt. Bilar som aldrig sålts här i Sverige, som till exempel en Subaru Libero. Eller som dagens lite klumpigt formgivna bil.

Jag fotade denna Buick Rendezvous CX från 2002 utanför den lokala Konsumbutiken för en månad sedan. Den har bara bott i Sverige i knappt två år och en inte alltför vild gissning är att den kommit från USA. Notera eftermonterade orange blinkersen bak och parkeringsljusen fram. Osnyggt, men lagligt. CX var den enklaste utrustningsnivån, men den var ändå välutrustad. 2002 var första årsmodellen och då var fyrhjulsdrift standard oavsett utrustningsnivå. Motorn är en 3,4 liters V6:a på 185 hästar.

1984 nådde Buick sina högsta föräljningssiffra. Modellprogrammet var brett och populärt. Så småningom krympte modellprogrammet och tilltalade mest äldre köpare. Inför 2000-talet var Buick i stort behov av en föryngring och förnyelse av både köpare och modellprogram. Målet var därför högt ställt när Buick Rendezvous presenterades som 2002 års modell.

Rendezvous tillverkades i Mexiko tillsammans med den ett år tidigare presenterade Pontiac Aztek med vilken den också delade plattform. Buicken hade dock en något längre hjulbas, vilket gjorde att den kunde utrustas med en tredje sätesrad. Båda modellerna hade framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Pontiac Aztek sågades i pressen, köparna svek och modellen floppade. Inte för att den var så dålig, utan för att den var rejält ful. Tillverkningen upphörde 2005. Buick Rendezvous sålde däremot bättre än förväntat och blev den framgång Buick behövde. 2007 lades tillverkningen ned.

Grundbetydelsen av Rendezvous är ju "möte", speciellt "kortare kärleksmöte". Man kan ju fråga sig varför Buick valde detta namn. Kanske syftar det på vad som kan bli resultatet av ett kärleksmöte mellan en minibuss (MPV), en lyxbil och en stadsjeep (SUV). Enligt reklamen skulle Buick Rendezvous nämligen vara en blandning av dessa och naturligtvis var det bara de goda egenskaperna från dem den ärvt. Den som gjorde reklam för Buick var ingen mindre än golfspelaren Tiger Woods (här kan du se ett ett exempel). Hans kärleksmöten blev ju däremot inte lika lyckade...

7 kommentarer:

  1. Det finns en åt alla. Inre skönhet. Kaka söker maka.
    Eller nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är rätt anskrämlig. Eftersom jag sett Breaking Bad, där en Pontiac Aztek figurerar i nästan varje avsnitt har den formen liksom satt sig lite. Buicken är klart knepigare att gilla.

      Radera
    2. Ja vete fan.. En av mammorna på mina barns skola har en Aztec.. Jag kräks nästan varje gång jag ser den, fast jag gjort det nästan dagligen i tre års tid nu...

      Radera
    3. Vi kan i alla fall enas om att det är en design som inte lämnar någon oberörd...

      Radera
  2. Det där är en normal import! Flyttgods är undantagna från kravet på orangea blinkers och skulle därför inte ha de hemska sverigemonterade blinkers. Dessutom står det infört tullfritt på sida två om man söker på transportstyrelsen.

    Här har du en 2006a fotograferad 2008 hos Hondahandlaren i Götene http://www.flickr.com/photos/46386541@N04/7859107722/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info. Visste inte att det fanns att det var olika bestämmelser.

      Radera
    2. Då är det ju ännu mera obegripligt! Varför skulle man vilja ta in en sådan här Frankensteinskapelse och dessutom betala moms för den? Men, som redan konstaterats, det är ju en form som väcker känslor. Det är ju mer än man kan säga om de flesta Kior eller Hyundaier som folk kör omkring i...

      Radera