Strax intill folkvagnen i julhälsningen stod denna Ford Taunus 17M från 1965. Den ser rätt långtidsparkerad ut men den är i trafik och besiktigad. Det är ju bra, för det är en snygg bil (vilket kanske är lite svårt att se under snön) som bör vara ute och visa upp sig!
Taunus fanns i olika modeller från 1939 till 1982 då den ersattes av Sierra. I Turkiet tillverkades dock den sista generationens Taunus ända fram till 1994. Taunus är den skogsrika delen av skifferbergen vid Rhen och Sierra betyder ungefär "toppig bergskedja" så det fanns säkert en tanke med namnet på ersättaren. Ford Taunus var tyska Fords mellanklassbil och Ford Cortina var brittiska Fords variant. Från och med 1970 fick de gemensam kaross men detaljer, och namnet, skiljde dem åt.
För att krångla till det fanns Taunus i olika varianter samtidigt. 12M och 15M var den mindre modellen och 17M och 20M hette den större. Bilen på bilden är en 17M och alltså den större varianten. Bilen på bilden tillhör den generation som tillverkades 1964-67 och kallas P5. P står för Projekt och P5 för det femte nya projektet (räknat från andra världskrigets slut) från Ford Köln.
P5:ans föregångare kallas P3 och fick en del kritik för sin design då en del ansåg att den liknade ett badkar. Därför kallas den generationen "Badewanne" (badkar). Efterträdaren P5 var något större och kallas således "Grosse Badewanne" (stort badkar).
Motorn i bilen är en större variant av den V4-motor som från början togs fram till de mindre 12M/15M. Samma motor hamnade 1967 i Saab 96 då Saab ville ersätta den omoderna tvåtaktsmotorn men inte hade något eget alternativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar