onsdag 11 april 2012

Speciella småfranskor igen

Det har varit lite dålig aktivitet här på bloggen beroende på påskledighet med efterföljande magsjuka. Nu orkar jag åtminstone sitta upp och därför passar jag på att skriva ett inlägg.

Jag tänkte idag återuppliva en gammal följetong här på bloggen, nämligen den om speciella småfranskor, det vill säga specialversioner av Peugeot 205. Det finns en uppsjö av dessa och jag har tidigare berättat om Green, GTI Monte Carlo, och GTI Classique Sport.

Först ut idag är en Roland Garros från 1990 funnen i Katrineholm under sportlovet. Modellen kom sig av att Peugeot sponsrade Franska öppna mästerskapet i Tennis, som spelas på Stade de Roland Garros i Paris. Roland Garros själv var ingen tennisspelare utan en fransk flygpionjär som 1913 var den första att flyga över Medelhavet. Garros dog 1918 efter att ha blivit nedskjuten i Första världskriget. 1928 invigdes den tennisanläggning som fick bära hans namn.

Roland Garros-bilarna känns lättast igen på att de är mörkgrön metallic, har säten i vitt delläder, röda bälten och såklart Roland Garros-emblem. För övrigt var de rikligt utrustade. Bilen på bilden har dock extrautrustats med en högst tveksam spoiler. Det kanske är ett originaltillbehör, men särskilt snyggt är det inte. Eftersom bilen har vinterdäck saknas de snygga aluminiumfälgarna som den ska ha. Den vita stripen på sidan ska avslutas på framskärmen med texten Roland Garros, men denna viktiga lilla bit har försvunnit. Enligt uppgift tillverkades 205 Roland Garros mellan 1989 och 1992, men även andra modeller har kunnat fås som Roland Garros-specialare. De senaste är dock inte alla grönmetallic - synd på en så fin tradition.

De två följande specialvarianterna var med i det första inlägget jag skrev om Peugeot 205. Gemensamt för dem är förutom färg och årsmodell att de är i ett bedrövligt skick. Jag fann dem för en knapp månad sedan vid den bilverkstad där jag tidigare spanade in en Cocacolaformad Opel Rekord C Caravan.

Den första är en cabriolet, kallad CJ, från 1989. Den har varit avställd sen 2006, utomhus vad det verkar. Karossen ser dock inte hopplös ut under algerna och den har endast haft fyra ägare. När jag skrev om CJ första gången visste jag inget om den. Det vet jag väl inte nu heller, men jag tror att CJ helt enkelt är namnet på cabrioletversionen vid denna tid. Eftersom den har speciella emblem, stripes och lila lister får den ändå vara med här, trots att det inte är en specialvariant. Gemensamt för alla Peugeot 205 cabriolet är att beteckningen börjar på C, som till exempel 205 CTi, cabrioletversionen av värstingen 205 GTi.

Sist och mest bedrövlig har vi en Green från 1989 som avverkat 15 ägare och är avställd sedan två år. Den verkar fungera som reservdelsbil eftersom flera delar försvunnit från den sen jag såg den senast. Green innebär, grön golvmatta och grön textilklädsel, grön rand på sidolister och stötfångare, vitlackerade hjulsidor och stötfångare, flerfärgad stripe på karossidan samt, såklart, speciella emblem. Troligtvis kommer detta exemplar aldrig ut på vägarna igen, på ett sätt ett "grönt" tänkande...

2 kommentarer:

  1. Mattias Johansson20 april 2012 kl. 18:50

    Det fanns en snikvariant av Peugeot 205 som hette Junior, om jag minns rätt så hade den t.ex. förgasarmotor även sedan katalysator infördes. Kan CJ betyda "Cabriolet Junior" möjligen?

    SvaraRadera