onsdag 19 september 2012

Träffpunkt 80 på riktigt

I helgen var det Träffpunkt 80, den stora bilträffen för åttiotalsfordon. Årets träff hade tur med vackert väder, många besökare och blev mycket lyckad! Jag fick en fråga på Bilspanaren på Facebook om jag inte kunde göra ett album med bilder för dem som inte hade möjlighet att vara där. Det var ju en utmärkt idé, men jag var funktionär och hade tyvärr högst begränsat med tid att gå runt med kameran. Som tur är kan man dock ha turen att springa på spontana bilträffar ibland (som till exempel här), och det är vad dagens inlägg handlar om. Ibland samlas utan någon tanke några åttiotalsbilar på ett och samma ställe - Träffpunkt 80 på riktigt!

Den första bilden togs förra sommaren av den flitige bilspanaren Jörgen. Här har en Toyota Camry Touring från 1988, Volvo 240 GL från 1988, Toyota Corolla från 1984, Mazda 323F från 1990 (modellen presenterades 1989 som 1990 års modell så den får vara med här) och Nissan Sunny från 1988 hamnat på undantag på en parkeringsplats någonstans i Örebro. Sedan bilden togs har Corollan och Sunnyn tyvärr skrotats. Värt att notera är att Volvon, som varit avställd sen 2010, endast haft två ägare och rullat knappt 12000 mil. Dags för en räddningsaktion?

Nästa bild på en snygg hyreshusmiljö togs i april av den lika flitige bilspanaren Marcus i Ljusdal. Här har jag inte kunnat tyda registreringsskyltarna så jag vet inte exakta årsmodeller. Det är i alla fall en Saab 900 (sannolikt från 1986), en Saab 99 (1983-84) och en Opel Kadett (1984-88). Tittar man inte så noga så ser man inte att jag retuscherat bort en Renault Kangoo bredvid Kadetten.

Nästa bild knäppte jag själv idag med mobilen på väg hem från jobbet. Här står en Peugeot 205 från 1989, en Volvo 345 från 1983 och en Volkswagen Golf från 1980 på rad. Precis när jag tagit bilden susade en BMW 5-serie med E28-karossen förbi. Med kjolpaket! Vilken bild det hade blivit!

I Umeå förra sommaren knäppte jag nästa bild. Här har en snyggt gul Volvo 244 från 1982, en Honda Accord från 1990 (liksom Mazdan ovan presenterad 1989 som 1990 års modell) och en Renault 5 från 1990 hamnat bredvid varandra. Renaulten och Hondan är avställda sedan ett par år, men Volvon, med endast tre ägare på nacken, är besiktigad och i trafik.

Sist men inte minst har vi en åter en bild från Umeå som jag knäppte nu i somras. Här stor en Renault Trafic, avställd sedan sju år, bredvid en Mitsubishi Lancer. Båda är av 1987 års modell.

Nöjer du dig inte med detta utan ändå vill se bilder från Träffpunkt 80 kommer bilder att dyka upp på Klassikers webbplats (och säkert många andra ställen på nätet) så småningom. Redan nu kan du se filmen från träffen på Klassiker.nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar