onsdag 19 december 2012

Fyra Fordar från fjol*

Jag inser att jag inte haft några bilder med snö med på bloggen denna vinter. Så kan det ju inte vara så det blir ändring på idag. Tyvärr är inte bilderna nytagna, utan från februari i år. När jag ändå var igång passade jag på att publicera ännu fler bilder som blivit liggande i arkivet. Passande nog blir det fyra av samma: Ford Taunus! Denna generation Taunus brukar kallas TC och uppgraderades tre gånger.

Modellen har varit med flera gånger tidigare på bloggen (till exempel en snygg TC 1 i franska Saintes och en prydlig TC 2 vid Akademiska sjukhuset i Uppsala). Ford Taunus historia redogjorde jag kort för i ett inlägg för knappt två år sedan då jag berättade om en snötäckt 17M.

Först ut har vi en rödorange 2.0 L Automatic från 1976 som jag alltså fann i februari i år, i Katrineholm närmare bestämt. Med stänkskydd och alla navkåpor på plats ser den riktigt trevlig ut. Gula varselljus är liksom grädde på moset! Den har haft fem ägare men är tråkigt nog avställd sedan två år. Notera märkesbröderna som flankerar Taunusen: fyrdörrars Sierra och en Escort Express. Snart borta ur trafikbilden de med.

Nästa bil är en brunmetallic 1.6 GL, även den av 1976 års modell. Den fotograferades i Umeå i juli 2011 och den befinner sig väl i vad man skulle kunna kalla för "Ronny-och-Ragge-skick" (om du inte vet, minns eller inte vill minnas vad jag menar kan du klicka här). Den här har haft 11 ägare och är i trafik. Emellertid löpte besiktningen ut för ett år sen så den är kanske uträknad snart. Som du märker av modellbeteckningen gick det att kombinera olika utrustningsnivåer med olika motorstorlekar på sin Taunus. Den rödorange har tvålitersmotor, men är en enklare L, medan den brunmetallic har den mindre sextonhundramotorn, men är en lyxigare GL.

Redan i maj 2011 fotade jag den silverfärgade 79:an i Uppsala, även det en 2.0 L. Den har endast haft fyra ägare och ser rätt prydlig ut om än med matt lack och lite rost.

De lite suddiga bilderna på den gulbeige bilen tog jag i september 2011 i Uppsala. Även denna bil är en 2.0 L och årsmodellen är 1982. Det innebär att det är en TC 3:a, den sista utvecklingsfasen av denna generations Taunus. Skillnaderna mellan denna och de tidigare i inlägget är inte enorma, men man kan notera lite annorlunda front och akter.

Den ser ju ut att vara i ett riktigt fint skick med snygga extraljus som plus, men senaste besiktning utfördes 2007 sedan maj i år är den avställd.

När jag var liten tyckte jag att dessa Taunusar var jättetuffa. Extra snyggt var det om den hade vinyltak. Kanske var det dess enkla form som tilltalade, det är ju så ofta så här man ritar bilar när man är liten. Eller så var det de snygga fälgarna. Visst saknar man ett par snygga, modellanpassade plåtfälgar ibland? Eller så var det att de ibland såg köras på bredden av unga män. Det såg ju tufft ut (men inte särskilt nyttigt för modellens överlevnad)! Så småningom fick jag väl en mer förfinad smak, säkert delvis beroende på Ronny och Ragge, men fortfarande tycker jag ändå att det är en lite tuff modell.

* Fjol betyder ju förra året, vilket inte stämmer på alla bilar i inlägget, men rubriken blev liksom bättre av allitterationen.

3 kommentarer:

  1. oj! Det var LÄNGESEN man såg en orange Taunus av sista karossen :) Har alltid varit svag för 70-tals Fordarna, och den här ser riktigt nice ut på bilden. Tyvärr var rostskyddet på dem inte speciellt bra, efter 10-12 år hade rosten ätit upp dem totalt. Intresset för Ford Taunus var = 0 i slutet av 80-talet. Minns att jag blev erbjuden att köpa en silvergrå Giha 2.0 från 1977 med vinyltak och fjekträ i dörrpanelerna och knappt nån rost alls. 500kr skulle han ha, men ägaren hann ta den till skroten, innan hann få tag i honom.
    Den sista Taunusen gick faktiskt inte av bandet 1982. Ford i Argentina tillverkade den (med Amerikansk Ford motor) en bit in på 80-talet och i Turkiet sattes Taunus ihop fram till 1994 !!
    Den sista varianten hade mycket delar från Sierra och Escort och kunde fås med A/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk alla bilar man borda ha köpt... Jag nämnde inte den turkiska Ford Otosan Taunus här, men har gjort det i tidigare inlägg om modellen.

      Radera
  2. Känsliga personer varnas. Jag grävde fram en uråldrig hemsida jag totade ihop om min första bil:
    http://home.swipnet.se/pojoel/forrd.html

    SvaraRadera