tisdag 18 juni 2013

Ruled Britannia

Idag är det Grand finale på det brittiska temat på Bilspanaren! På fredag bär det av till England och då blir det paus igen på bloggen.

Bilderna idag kommer från en sådan där osannolik plats där bilar man inte trodde fanns kvar helt plötsligt står där i drivor! När jag körde öststatstema på bloggen avslutades det också med en sådan plats. Skillnaden här är att alla bilar verkar vara svensksålda exemplar! När såg du en Austin Allegro senast? Eller Austin Maxi? Här finns de en masse! Dessutom räknade jag till fyra Leyland Princess och två Morris Marina! Fullt med bilar från den tid då den brittiska bilindustrin var som sämst!

Hur alla dessa bilar hamnat här kan jag bara spekulera i. Det finns en bilverkstad i närheten som sysslat, och sysslar, med företrädesvis brittiska bilar. Detta kanske är reservdelsbilar eller möjligtvis kundbilar som inte lösts ut. Vad som finns i det gamla godsmagasinet kan man ju kanske gissa sig till. Platsen är inte helt okänd bland bilnördar så det kanske är någon som vet mer.

Jag tänker inte fördjupa mig så mycket i bilarna och bilmodellerna så mycket (som jag brukar göra), utan låter bilderna mer få tala för sig själva. Vi hörs igen någon gång i juli! Ha en riktigt glad midsommar!
Var har jag hamnat nu? Luxen tittar försiktigt fram och förundras. Och förfasas.
I förgrunden en riktigt skaplig Morris Marina Coupé från 1973.
Maxat med Austin Maxi! Notera strålkastartorkarna! 
Den vita Maxin är en 70:a vilket man ser på att den har en annorlunda grill.
Austin Allegro finns det också massor av. Här i svenska färger.
Austin Allegro som ramlat ur registret för länge sen. Registreringsnumret
tillhör nämligen numer en snöskoter av 1995 års modell!

Allegro i olika utförande.
Italienskt par bland britterna: Alfa Romeo 164 från 1990 i rött och grönt.
Austin A55/A60 Cambridge bland Maxi och Allegro.
Ännu en Cambridge trodde jag först, men det är
storebror Westminster med sexcylindrig motor. 
MG 1100 eller 1300. Bakom den resterna av en
fransk katt bland hermelinerna, Citroën Dyane.
Flagnande Leyland Princess som tycks ha sjunkit ihop i en sista vila.
Till vänster en Morris 1100 Countryman.
Mer av Morrisen. Tak från en hundkoja skyddar diverse motorer.
Under trädet ruvar en Maxi utan ansikte.
Sönderkapad Wolseley Six (eller om det är en 18/85) tillsammans
med annat bra-att-ha. Ännu en Princess skymtar i buskarna.
Mer bra-att-ha-grejer.
Ännu en Princess. En 78:a i tidstypisk färgsättning.
Och plötsligt en trevlig Japan, Honda Civic från 1979. Och en Princess.
Ännu en Morris Marina. Eller ja, en halv då.
Andra halvan. Samt dörrar till en Maxi och en toalettstol.
Mer italienskt: baklucka till Fiat Croma.
Ännu en Maxi. Ytterligare en katt bland hermelinerna
 skymtar i bakgrunden, Mercedes-Benz E320 T.
Sönderslagna rutor...
...ger risk för flagnande instrumentpanel!
På lastkajen står skalet av en Wolseley 6/110, ett lite finare
syskon till Austin Westminster.  Regndroppe på linsen.
Ta mig härifrån! Tyvärr stannar inga tåg här.

10 kommentarer:

  1. Vilken plats! godbitar i drivor...och ha en underbar resa

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder. Tack.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder av fina bilar! Ett litet paradis för en bilnörd som gillar 70-talsmodeller. Lite märkligt att det inte finns någon Allegro Estate i samlingen. Som jag minns det var kombiversionen nästan lika vanlig som sedanversionen, åtminstone här i Sverige. Verkar ha sålts hyfsat många Allegro Estate i Sverige kring 1977.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknade också en Estate. Möjligtvis dog de ut ännu snabbare, såsom kombibilar brukar göra.

      Radera
  4. Är det möjligen Sparreholm? Jag tycker mig känna igen den där Wolsley 6/110 på lastkajen. Ofta när jag kört förbi med tåget har jag undrat varför den står där och om det kanske är något slags projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, vill vara lite försiktig med att skriva ut det då platsen är så oskyddad. Det har väl var ett projekt en gång i tiden...

      Radera