torsdag 29 augusti 2013

English carspottings part 4: The grand Granada

Nu återvänder jag till mina brittiska spaningar och nu har vi förflyttat oss från Cornwall till staden Bristol i sydvästra England.

Under en promenad sprang jag på denna storstilade Ford Granada. Jag lyckades inte lista ut årsmodellen utifrån registreringsskylten, men utifrån utseendet på bilen så torde det vara årsmodell 1982-85. Säkert har den en gång använts vid högtidliga tillfällen, kanske i offentlig tjänst. Nu verkar den fungera som en extra rymlig familjebil eller kanske transportör till fotbollsmatcher. Konverteringen till högbyggd limousin gissar jag att Coleman Milne står för och då heter den Coleman Milne Grosvenor Ford Granada. Tjusigt! Bilar som förlängts är sällan vackra, men den här måste väl ändå höra till de fulare? Halva karossen verkar komma från en tvådörrarsbil och den främre från en fyrdörrars. Knasiga proportioner blir det i alla fall.

Ford Granada av den första generationen har jag berättat om tidigare. Denna bil tillhör den andra generationen som kom 1977 och som fick en uppfräschning 1982. 1986 ersattes Granada av Ford Scorpio. På de brittiska öarna fick Scorpio dock heta Granada fram till 1994 då Scorpio fick en sista och mycket tveksam ansiktslyftning.

7 kommentarer:

  1. Ser väldigt hembyggd ut...Men jag blir lite sugen på shaguaren i bakgrunden på bild 1...Är det måhända en xjr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men den är "coachbuilt"! Tror Jaggan är en XJR, en dussinbil i sammanhanget!

      Radera
  2. Ful som stryk men ändå roligt att se...

    SvaraRadera
  3. Egentligen var Granadan en riktigt snygg bil, men den här ombyggnaden var inte vacker...
    Den sista generationen av Scorpio utser jag härmed till den absolut fulaste bil som Ford någonsin tillverkat. Hur tänkte man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - hur kunde det bli så fel? Sista Skorpan är en blivande klassiker!

      Radera
    2. Men ful är den såklart ändå.

      Radera