fredag 29 juli 2011

Bilspaning på franska del 1

Jag utlovade i förra inlägget att bilder från Frankrike skulle dyka upp framöver och jag tänkte att de skulle komma i någorlunda samma ordning i vilken de togs. De första bilderna som kommer att presenteras är tagna i regionen Poitou-Charantes i västra Frankrike där den första och längsta tiden av Frankrikevistelsen ägde rum och de sista bilderna kommer från två dagar i Paris. Bilderna i dagens inlägg är från staden Surgères som var närmast större stad till den by där vi hyrt ett hus. Det blir mycket Citroën idag.

Översta bilden visar en trevlig Citroën 2CV Fourgonnette (det vill säga skåpbil) i mycket gott skick som används som firmabil, men kanske ännu mer som reklampelare för en lokal restaurang. Den har de äldre snygga registeringsskyltarna i svart. Fram har den gula strålkastare, länge ett krav i Frankrike (till 1986 tror jag). Snyggt också det! Jag tror modellen heter AK och jag är också osäker på årsmodellen men gissar att den är från sextiotalet. Någon citronist som vet? Skåpmodellen tillverkades från 1951 till 1978.
Vid en parkering alldeles nära Citroënskåpet stod denna lika fina Citroën Dyane med olika menyer skrivna på rutorna, möjligtvis hos samma restaurang. Jag såg också några Dyane som var i mer brukskick än detta fina exemplar. Dyane tillverkades 1967-83 men jag vågar inte ens gissa på årsmodellen på denna. Jag vet dock att de första årsmodellerna saknade sidorutan i C-stolpen som denna bil har. Dyane baserades på 2CV men var mindre asketisk i framtoningen och togs fram för att konkurrera med Renault 4 som snott åt sig marknadsandelar på 2CV:s bekostnad. Dyane fanns också som en skåpmodell som hette Acadiane. Den ersatte 2CV-skåpet och tillverkades 1978-87. Jag såg ett par sådana som användes som bruksbilar men inga fastnade på bild.
Bortom skåpbilen stod en Renault 5 som var i bra brukskick. Jag gissar att det är en sen årgång då den har rätt mycket plast på karossidorna. Första generationens Renault 5, eller R5 som den kallas, kom som 1973 års modell och delade mycket teknik med Renault 4. 1986 kom nästa generation som tillverkades fram till 1996 men ersättaren Clio hade kommit redan 1991. Jag har alltid tyckt att Renault 5 varit lite fräsig, särskilt de allra tidigaste ärsmodellerna som gör sig extra bra i grälla sjuttiotalsfärger. Renault 5 var under flera år den enda Renaultmodell som importerades till Sverige. Det var Volvo som sålde Renault i Sverige och man ansåg att R5:an var den enda modell som inte konkurrerade med Volvos modeller. Modellen sålde visserligen bra men det var tråkigt att vi inte fick se de större Renaultmodellerna här, särskilt då den snygga Renault 25.
Sist har vi en bild från stormarknaden tagen genom vindrutan på hyrbilen. Notera bredden på däcken och markfrigången på dessa bilar. Känns befriande på något sätt! Den vänstra bilen tar väl ingen miste på; En Citroën 2CV i bruksskick. Jag gissar att det är en åttiotalare. Fortfarande rullar en del 2CV som bruksbilar i Frankrike, men samtidigt är det en entusiastbil även där. Det är väl ungefär som Saab 96 i Sverige där det finns många ful- och finbilar.

Den högra bilen har vi inte sett här i Sverige. Eller nja, delvis. Det är Citroën C15, en mycket vanlig skåpbil i Frankrike. Den baseras på Citroën Visa, som ju såldes i Sverige, men bakom framdörren är chassiet förlängt och så är ju där en står låda att lasta i. Den ersatte Arcadiane och tillverkades från 1984 ända fram till 2005 trots att ersättaren Berlingo kommit redan 1996. Jag gissar att bilen på bilden är av en sen årsmodell.

Nästa Frankrikespaning kommer att även den innehålla mycket franskt men även två tyska fullblod. Nej, inte Porsche. Tänk istället på Cologne, eller Köln som vi säger i Sverige.

7 kommentarer:

  1. Kan man få önska sig en Peugot 404 eller en röd Ford Cortina GT i den här makalöst trevliga bloggen?

    SvaraRadera
  2. Peugeot 404 har varit med tidigare, senast för två veckor sen, och fler kommer kan jag lova. Cortina har också varit med. Inte GT då. En kombi. Under ett skynke... Hur som helst gillar jag Cortina, särskilt Mk2. Det blir nog svårt att hitta en GT - om man nu inte går på veteranmarknad eller veteranrally, och det hör ju inte riktigt hemma här. Men önska får man!

    SvaraRadera
  3. Det finns en poäng i att skriva om bilar och då företrädesvis äldre sådana, UTAN att besöka bilträffar o liknande - dit dom iofs inte hunnit än. Varför göra det lätt för sig..? Följer Din blogg med ett visst intresse.

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem ! Som vi har väntat... ;)

    m.helsing

    SvaraRadera
  5. @Larsson: Ja det är roligare att se ett lejon i verkligheten än ett i bur. Mer spännande också!
    @m. helsing: Tack Marcus!

    SvaraRadera
  6. Uj, uj vill ha en 2cv Fourgonnette, och enligt säkra källor står det en fin en i ett garage på Gotland!!
    Men, men ...
    Tills vidare får jag nöja med att ibland få åka med "Rödtjutet" ...
    Gillar ditt franska span!!

    SvaraRadera