söndag 7 november 2010

Kamouflerad skrytbil

På en boendeparkering hittade jag denna långtidsparkerade Renault 4 från 1972. Skicket är lite sorgligt och den besiktigades senast 2004. Efter diverse rostlagningar har den fått något som liknar en kamouflagemålning i olika färger. Min moster hade förresten en Renault 4 i den mörkgröna färg som denna bil har på framskärmarna. Emellertid har den här bilen bara haft  två ägare och om Transportstyrelsen har rätt så har den bara gått 9000 mil. En bil att rädda!

Renault 4 sällar sig till den kategori massproducerade småbilar som blivit ikoner och som väldigt många har någon kunskap om eller relation till. Jag tänker till exempel på folkvagnen (Volkswagen typ 1), hundkojan ("Mini") och lillcittran (Citroën 2CV). Därför är det lite svårt att inte bara upprepa det som alla andra säger. Nåväl, här följer en kort beskrivning.

Renault 4, även känd som Renault 4L ("Quatrelle" på franska), debuterade 1961. Bilen hette Renault R4 (en asketisk version kallad R3 fanns ett tag) R:et försvann 1965 men den kallas oftast kort och gott R4 (liksom andra Reanualtmodeller med sifferbeteckningar som till exempel R5 och R14). Den skulle ersätta Renaults succé 4CV och dessutom skulle den utmana Citroën 2CV. Jämfört med 2CV såg R4:an ganska normal ut och utförandet var inte lika spartanskt. Inte nog med att den snabbt passerade 2CV i försäljningsstatistiken så blev det också en stor och långdragen succé för Renault. Efter det att den tillverkats i över åtta miljoner exemplar lades modellen ner först 1994.

Renault 4L kallas i Sverige för "Laban" men var inte en omedelbar succé. Hur försäljningen vändes till framgång är nu ett stycke svensk reklamhistoria. 1964 fick Stig Arbmans Annonsbyrå uppdraget att marknadsföra R4. Man snappade strömningar i samhället som vände sig mot statustänkande (och som förebådade vänstervågen). Man valde att lansera den som en "antibil". Den första annonsen hade rubriken "Skrytbil?" och där framhölls hur liten, långsam, primitiv och ful den var, men också, vilket var det viktiga, att den var praktiskt transportmedel. Reklamen för R4:an fortsatte så flera år framöver vilket  bidrog till goda försäljningssiffror, men säkert också till att många bilar misshandlades till ett för tidigt förfall av ägare som visade att deras bil minsann inte var något att skryta med!

1 kommentar:

  1. rädda mig jag kan rosta bort.nu nu!!!laban är bäst!

    SvaraRadera