måndag 1 november 2010

3 x 323. Det blir inte så mycket

Med ett par hundra meters mellanrum fann jag tre Mazda 323:or av samma generation. Nej, sluta inte läsa! En gubbig Mazda 323 med pyttemotor kan faktiskt vara värd att skriva och läsa om.

Överst och till höger ser du en beige tredörrars 323 DX 1,3 från 1983. I absolut toppskick! Den har matchande inredning i brun plast och beige tyg. Gubb- eller tantbil är bara förnamnet! Den har nyligen fått dubbdäck och jag har därmed fått en liten klump i magen. Tänk om den här bilen ger sig ut på saltdränkta vintervägar! Jag känner hur min modersinstinkt säger till mig att ta hand om denna lilla bil.
Den beige femdörrars är en 323 DX 1,3 från 1984 och har samma tjusiga inredning som den ovan. Den är inte lika välhållen men ändå i ett fantastiskt bra skick. Det syns kanske inte på bilden då den är djupfryst och otvättad. Fem dörrar gör den lite mindre gubbig/tantig.

323:an fanns också med 1,1-litersmotor men jag tror inte den såldes i Sverige.
Den silverfärgade är en 323 DX 1,5 automat från 1983. Den är i detta gäng i sämst skick med rätt mycket rost. Å andra sidan är den säkert i bättre skick än de flesta andra Mazda 323 från 80-talet. Den har den lite större motorn men är å andra sidan en automat, vilket ändå gör den till gubb-/tantbil.

Nu kommer det mest fantastiska (om uppgifterna från Transportstyrelsen stämmer). Här är miltalet för bilarna i den ordning jag skrivit om dem: 4238, 4241 och 4213. Inte nog med att det är väldigt lite så är det nästan samma miltal! För de två första stämmer högst troligt detta, men för den silverfärgade är det mer osäkert.

Mazda 323 tillverkades i sex generationer från 1977 till 2003. De Mazda 323 du ser på bilderna är den andra generationens och fanns från 1980 till 1984.

3 kommentarer:

  1. Hade en 323a -80 något halvår 1990...vi gillade bilen den gick bra och är en snygg vanlig bilmodell...men Lempa tycker tvärtom att 2 d är mindre gubb/tantbil.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det en snygg liten bil! Vad som är gubbigt är såklart en diskussionsfråga...

    SvaraRadera
  3. Vi hade en sådan när jag var liten, en DX 1,3 -84 i guldgrönmetallic med infällda extraljus i grillen. Jag håller med om att det är en snygg bil! Stora glasytor är alltid trevligt.

    SvaraRadera