tisdag 2 november 2010

Äntligen!

Jag undrade i ett tidigare inlägg varför jag inte hittade några Saab 99:or. Idag hittade jag två! Äntligen! Dessutom hittade jag några andra kul bilar också. Jag ligger lite efter med att få in bilderna här, samtidigt som det kanske kan vara bra att ha lite i lager inför vintersäsongen. Imorgon åker jag till Göteborg vilket nog kommer innebära att det blir lugnt här på bloggen fram till helgen. Kanske. Åter till ämnet.

Jag sprang som sagt på två Saab 99:or idag och här ser du en av dem, en ganska ovanlig 99 EMS från 1977. Den är tyvärr i ett rätt sorgligt skick med rost lite överallt, till exempel mitt på bakluckan, men den är besiktigad och i trafik. Notera vindrutespolningen. Inte original. Trots skicket har någon ändå brytt sig om att byta ut de främre orange blinkerglasen mot vita (alltså ofärgade) dito. Jag tror nämligen inte att de har solblekts, även om det är vanligt. För dem som inte vet hur bilmodet ser ut just nu så kan jag säga att det är "inne" med vita blinkersglas. 

Saab 99 kom som 1969 års modell och slutade tillverkas 1984. Det var egentligen Saabs enda helt nya modell sen den första kom 1950. Designen är bekant och sticker kanske inte ut för oss svenskar, men tittar man efter så är den rätt egensinnig och speciell. Precis som en Saab ska vara, enligt många.

Formen stod den legendariske industridesignern Sixten Sason för. Till sin hjälp hade han sin lärlig och efterträdare Björn Envall. Man kan väl dock säga att de stora gummistötfångarna som kom 1972 dock tog bort en del av raffinemanget i Sasons design. Sason designade även den första Saaben, 92, men också mycket annat. Jag har till exempel ett våffeljärn från Husqvarna som han formgivit, men som är så snyggt att jag inte vågar använder det.

Motorn i bilen kom från början från Triumph, men så småningom fick den en Saabkonstruerad tvålitermotor. 99 EMS introducerades som en lite sportigare och lyxigare variant 1972. Motorn hade bränsleinsprutning som gjorde att den fick 118 hästar.

Saab 99 är en populär folkracebil. Tyvärr får man väl säga, för det har gjort att många Saab 99:or har försvunnit. Hoppas denna bil inte kommer att möta detta öde.

5 kommentarer:

  1. halloj, kul läsning med lite bilspaning!
    hittade din blogg igår o tänkte ge lite tips på saab 99or som du letade efter, men du hann före...
    bilen är min =) rost har det kommit men inga hål (ska försöka slipa bort det i vinter), vindrutespolningen är bara en extra slang med munstycke fäst på torkarbladet då det är lite för dåligt tryck i orginalspolningen nu när det blir slaskväder, ja blinkersglasen fram är bytt till vita.
    blev väldigt nyfiken om den andra 99an oxå är min? röd 5d cc?? för den 3e står i garaget så den kan du inte sett nu på hösten, en ems även det =)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar spaningen! Det här att beskriva andra bilars skick kan ju vara en känslig sak, men jag försöker vara schysst i mina beskrivningar. Jag har själv några tråkiga rostställen på min bil som jag inte har tid/ork/lust/råd att fixa. Och vindrutespolningen funkar inte alls... Det känns riktigt bra att ägaren till den här bilen uppskattar att det är en 99:a, och dessutom att det är en EMS. Jag är svag för 99:or och innan jag köpte min Volvo tittade jag på en 99 från 71. "Mycket fint skick" stod det i annonsen, men den var tyvärr en rishög. Den andra 99:an är inte din, men jag kan ha sett den tidigare. Är den kardinalröd? Tipsa gärna om du ser andra bilar!

    SvaraRadera
  3. nej då känslig är jag inte för rost har den lite här o där tyvärr...
    japp har två cardinalröda 99or, en gle-78 o en ems cc-78 o sen en acasiagrön 99t-79 :)
    (står bla en ljusbrun 96 v4-80 på samma ställe där du fotade min)

    SvaraRadera
  4. Tjusig samling - du har verkligen plockat russinen ur 99-kakan! Den chamottebruna (jag vet att färgen heter så då vi hade en 99:a från -80 i den färgen när jag växte upp) V4:an förevigade jag liksom den bruna Kadetten på samma parkering.

    SvaraRadera
  5. I USA fanns(finns!I) det två dörrars GLE med automat(värdelöst vetande?!;)

    Mvh Bernt

    SvaraRadera