lördag 20 november 2010

Älskad ankunge

I förrgår sprang jag på denna österrikiskregisterade Citroën 2CV. Just detta är en 2CV6 Club från 1984. När jag stod där och försökte få till en skaplig bild med mobilkameran i eftermiddagsmörkret kom en dam med stavar och undrade om jag gillade bilen. Självklart, sa jag! Det var hennes bil och hon berättade att hon var den andra ägaren. Jag blev inte helt på det klara med varför den är registrerad i Österrike utan hon sa bara att hon bor i Sverige "just nu". Bilen är i ett ganska fint skick, men ägaren berättade att hela bottenplattan bytts ut och att den buckliga bakskärmen ska bytas ut. Jag frågade om hon använder bilen även på vintern och det gjorde hon "så länge den startar".

Det som i alla fall framgick tydligt under samtalet med ägaren var att hon stämde in på mina fördom om ägare till Citroën 2CV (egentligen till alla äldre Citroënmodeller): totalt hängiven. Hon älskar bilmodellen och var bland annat 2007 på det årliga mötet för Citroën 2CV (Rencontre Internationale des Amis de la 2CV) som då hölls utanför Borlänge.

Det finns hur mycket som helst av skriva om Citroën 2CV så jag försöker begränsa mig. Bilen konstruerades på slutet av 30-talet, men på grund av andra världskriget kom inte produktionen igång förrän 1948, men inte förrän 1990 lades produktionen ned. Konstruktionen var extremt enkel men samtidigt avancerad i sina lösningar. Bilen hade en tvåcylindrig boxermotor, framhjulsdrift och, något som blivit Citroëns signum, extremt god fjädringskomfort. Det sägs att ett av kraven när bilen konstruerades var att den skulle ha så effektiv fjädring att en bonde skulle kunna köra över en nyplöjd åker utan att äggen i bagaget krossades. I programmet "Vinäventyret" med motorjournalisten James May och vinkännaren Oz Clarke testades detta med framgångsrikt resultat!

Till en början hade motorn bara 9 hästkrafter men å andra sidan vägde bilen endast omkring 500 kilo. I sitt kraftfullaste utförande hade bilen 34 hästkrafter. Toppfarten med svagaste motorn var 60 km/h men den fördubblades nästan under bilens produktionstid. Bilen på bilden har en 602 kubiksmotor på gissningsvis 29 hästar. Modellbeteckningen 2CV utläses deux chevaux och betyder "två hästar" vilket syftar på att den hade två skattehästkrafter enligt det franska skattesystemet för fordon.

Citroën 2CV är en ikon och älskad av många, inte minst sina hängivna ägare. Kärt barn har många namn och i varje land har den minst ett smeknamn. I Sverige kallas den bland annat Lillcittra, Fula ankungen eller Apgunga. Precis som Renault 4 var Citroën 2CV populär hos "68-generationen" bestående av studenter, hippies och vänsterintellektuella och vissa smeknamn (eller öknamn snarare) härstammar från den tiden, som Haschraket och FNL-racer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar