måndag 22 november 2010

C som i Coca-Cola-Caravan

Idag är jag hemma och är sjuk. Sjuk verkar även denna enögda Opel Rekord 1900 Caravan från 1970 vara som jag siktade för några veckor sedan utanför en bilverkstad. Den ser ut att ha stått där riktigt länge, men den godkändes faktiskt vid besiktningen för endast två år sen. Nu är den dock avställd och man får hoppas att ägarens planer är att göra bilen fin som snus igen - kolla in S-märket! Notera även det vita bakluckehandtaget som ser ut att komma från en gammal resväska eller liknande.

Namnet Rekord började användas av Opel på modellen Olympia 1953, dvs Opel Olympia Rekord. Det var möjligtvis för visa att bilen var en helt ny konstruktion. Modellen innan, som bara hette Olympia, härstammade från 30-talet. 1957 kom den Opel Rekord som kallas för P1 där P stod för "panoramaruta". Den följdes av P2 och P3 och när panoramarutor blev omodernt på 60-talet började modellerna namnges i bokstavsordning, Rekord A, B, C och så vidare, som jag berättat om tidigare (här och här) . Den sista blev Rekord E2 (en uppdaterad variant av E) som ersattes av Opel Omega 1987.

Bilen på bilden är en Rekord C som fanns från 1966 till 1971 och är den Rekordgeneration som det tillverkades flest av, nästan 1,3 miljoner. Opel ägs av GM och designen följde ofta de amerikanska storasyskonens, om än i mindre format. Rekord C formgavs enligt senaste amerikanska bilmode, den så kallade "Coke Bottle Design": från sidan liknade karossen en liggande Coca-Cola-flaska. Nu är detta en kombi (Caravan på Opelspråk) så det syns inte lika tydligt, men om man tittar till exempel på midjelinjens form över bakskärmen syns det.

Opels kombimodeller kallas Caravan och är en ordlek. Bilen var både "car" (personbil) och "van" (skåpbil). "Is this car a van?" Ännu en lustigkurre...

4 kommentarer:

  1. Mycket intressant blogg! I mitt tycke är det alltid mer intressant att se välanvända sjuttiotalare parkerade på gatan än topprenoverade garagedrottningar.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Och jag håller med dig helt och hållet!

    Jag tittade dessutom på din blogg - mycket kul! Du har nu en ny följare! Jag hade inte sett den förut, men jag ser att du också ägnar dig åt seriöst bilspottingnörderi, precis som jag. Du var dock först ut! Jag ska titta mer ikväll.

    SvaraRadera
  3. Den här rekorden är offer för ett skitfel och en vandalisering. Blinkersspakens mekanism rasade, den hamnade på verkstad och vandaliserades. Saknar fortfarande blinkersspaksmekanism och behöver dessutom ny vindruta efter vandaliseringen, men startar och går. får se om den blir fixad till våren eller till nästa vår. Nu står den hemma på gården där du plåtadde min kära Commodore och min båge.
    Jag kallar Rekorden för Bismarck, stort tyskt slagskepp.

    SvaraRadera
  4. Jag passerar ditt hus varje dag så jag har noterat att Caravanen står där nu. Hoppas att jag får se den på rull snart då!

    SvaraRadera