fredag 19 november 2010

Den näst sista

På samma parkering som den Saab 99 EMS jag berättat om tidigare stod denna Saab 96 GL från 1979. Att den gått 7500 mil kan säkert stämma då skicket är riktigt fint. Blinkersglasen har en aningen konstig färgton, vilket säkert kan bero på att de orange färgen har bättrats på. Att blinkersglasen blektes var ett vanligt fel på 70-talets bilar.

Bilen på bilden är chamottebrun (chamotte är en bränd lera), vilket uppenbarligen är ett finare ord för bajsbrun. Jag lärde mig för övrigt att köra i en chamottebrun Saab 99 från 1980. Ett tydligt minne är att den var rejält tungstyrd och det blev ännu värre när min far satte i en liten sportratt i den.

Jämfört med de Saab 96:or jag visat tidigare på bloggen ser man att detta är en sen årgång. 1978 kom de stora främre blinkersglasen ("King Kongs knäskålar"). Baklyktorna blev större och så fick bakluckan en liten svart gummispoiler. 1979 var näst sista årsmodellen. All produktion av 96:an flyttades då till Nystad i Finland. Den fick då, som modet föreskrev, svarta rutramar och ett svart fält mellan bakljusen. Den fick också svarta stripes och svarta navkåpor, något som på denna bil bytts mot kromade navkapslar.

I januari 1980 byggdes de sista 96:orna. De sista 300 bilarna var blåmetallic (akvamarin), hade lyxig blå plyschklädsel, bakrutejalusi (så kallad "hönstrappa") i svart plast och krokekrade aluminiumfälgar. Under min gymnasietid i början av 90-talet jobbade jag extra som personlig assistent åt en bekant som hade en av dessa 96:or. Bilen var riktigt fin då men tyvärr togs den inte om hand och idag är den skrotad.

Den allra sista 96:an kördes av rallylegenden Eric "Carlsson på taket" Carlsson från Nystad till Saabs museum i Trollhättan där bilen finns att beskåda idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar