tisdag 16 november 2010

Ytterligare immigranter

Nu kan man fråga sig vad de här bilarna har på den här bloggen att göra? Nya, vanliga och tråkiga! Jag frågar mig samma sak, så jag ska inte säga så mycket om dem förutom, och detta är lite kul, att de är USA-modeller. Jag har tidigare visat en Mitsubishi i USA-utförande här på bloggen.

På bilden överst ser du en VW Passat från 2003 som kom till Sverige 2007. Hur ser man att det är en USA-modell? Sidomarkeringsljus på stötfångarna och plats för endast liten nummerskylt avslöjar, men också en annan inte lika tydlig detalj.  Svensksålda Passater har större fälgar med däck med lägre profil. Européer och amerikaner har olika preferenser gällande komfort och köregenskaper helt enkelt. Däck med hög profil ger högre komfort, lägre ljudnivå men inte riktigt lika goda köregenskaper (men fullt tillräckliga för en familjebil). Jag gissar att den amerikanska Passaten också har mjukare fjädring än en svensksåld.

Nästa bil är en Toyota Camry från 1996 som kom till Sverige 2004. En liten dekal där det står "Devon PA" syftar troligtvis på Devon, Pennsylvania. Hur ser man att det är en USA-modell då? Det är baktill man främst ser skillnaderna mot en svensksåld bil. På svenska bilar sitter nummerskylten mellan baklyktorna. På den här bilen sitter en liten nummerskylt på stötfångaren och mellan baklyktorna står "Camry". Amerikaner pratar ofta om bilarna utifrån modellnamnet så då är det ju bra om det syns tydligt. Och så är "the Camry" USA:s näst mest sålda bilmodell (endast Fords F-serie, som är en pickup, säljer bättre). Och det är ju också något att skylta med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar