måndag 1 november 2010

Vi skrotade mest runt i helgen

I helgen befann jag mig i mina gamla hemtrakter runt Katrineholm. Det blev dåligt med bilspaning, men jag gjorde ett snabbt stopp för att titta på lite skrotbilar jag vet om. För ungefär 20 år sen åkte jag och min farbror runt och tittade på traktens skrotbilar: Simca Aronde, Heinkel Kabine, Morris Minor och Ford Prefect för att nämna några. Dessa bilar är lite mer ovanliga än dem på bilden, men de står lite otillgängligt till, om de nu finns kvar. Förhoppningsvis blir det ett återbesök hos dem någon gång. Bilarna på dessa bilderna är lätta att komma till. Om man hittar dit vill säga.

På den översta bilden ser man överst en Volvo Duett som ligger på sidan. Den har (eller har haft rättare sagt) delad framruta, så den är från 1960 eller äldre. Nedanför står en Volvo PV. På bakrutans storlek ser man att det är en 544 och inte 444, så den är från 1958 eller nyare. Volvoexperter kan säkert se någon detalj, eller färg, som avslöjar årsmodellen mer exakt. Volvo Duett kom 1953 och var skåpvarianten av PV. PV:n hade dock självbärande kaross medan Duetten hade en ramkonstruktion. Namnet Duett kommer sig av att den var tänkt att både användas som yrkesfordon och familjebil.

På bilden till vänster ser man att något tittar fram strax ovanför PV:n. De är bakdelen på en vit Saab 95. Saab 95 var Saabs kombimodell och byggde på Saab 93, som senare blev 96.
Under den lilla kullen på bilden till höger skymtar man en fjärde, röd, bil som jag inte vet vad det är. Det är väl inte helt otroligt att det kan finnas fler bilar därnere någonstans.

Hur länge bilarna stått där de står vet jag inte, men jag gissar sen 70-talet. För visst var de väl lite för nya att skrota på 60-talet? Skrota är väl förresten fel ord. Bilarna har ju bara tippats ner i ett hål i skogen. Man kan förfasas att man gjorde såhär en gång i tiden, men idag gör förhoppningsvis inte dessa bilar någon större skada. Naturen håller på att ta över på ett vackert sätt, tycker jag.

Tyvärr finns det fortfarande dårar som tror att det man kastar i skogen försvinner. Om du tittar framför Duetten har någon relativt nyligen (nåväl) kastat ett bilbatteri! Hur tänker folk?
Min tålmodiga fru och Pärlan, som nu gått i vinteride, var med på skrotspaningen så de föräras också en bild!

1 kommentar: