söndag 14 november 2010

Två typer till


Det verkar inte vara någon större brist på folkvagnar i närheten från där jag bor och här kommer två till! Den vita är en 65:a och alldeles nybesiktigad, trots snön! Den har en härlig patina och man får hoppas att skicket får fortsätta att vara så här. Den blå är en 70:a och är i ett jättefint skick och har knappt 10000 mil på mätaren.

Eftersom jag på något sätt åtagit mig att försöka förklara skillnaderna mellan alla årsmodeller (här och här) får jag väl fortsätta med det. Att den vita är en 65:a ser man på att den har större rutor runt om. I och med detta blev också vindrutetorkarna större. Om man tittar på bilden är det svårt att tänka sig att de varit mindre! Att den inte är en 66:a ser man på att den har den gamla typen av fälg med bullig navkapsel.

Att skilja en 70:a från en 69:a är inte lätt men man ser det lättast genom att fälgarna är silverfärgade mot tidigare svarta med vit kant. Om nu inte fälgarna bytts eller målats om senare. Fälgarna på den blå har uppenbarligen målats om för det är silverfärg på däcken! Att det inte är en 71:a ser man lättast på att luftintagen sitter under bakrutan och inte på motorluckan.

Nu betyder detta att jag fått ihop ganska många årsmodeller här på bloggen: 65, 67, 69, 70, 71, 72 och 73. Några årsmodeller till vore kul att hitta. Äldre kanske blir svårt för att de just är gamla, men det finns hopp då försäljningen låg på topp i början av 60-talet. Nyare blir också svårt då försäljningen sjönk kraftigt 1974 då Golf introducerades. 1975 var sista året folkvagnen såldes i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar