torsdag 10 november 2011

Skrot på svenskitalienska

För några veckor sedan befann jag mig i mina gamla hemtrakter för att lämna bilen i sitt vinterförvar. I samband med denna vistelse passade jag på att skrotspana lite. Jag har på avstånd sett att står en övergiven Volvo 142 vid en gård bara någon kilometer från byn där jag är uppväxt. Nu gjorde jag slag i saken och åkte dit. Och jag blev inte besviken!

På plats visade det sig stå flera bilar och du får idag se hälften av dem. Vi börjar med den riktiga godingen, eller åtminstone det som är kvar av den. När såg du en Saab-Lancia 600 GLS senast? Finns någon kvar i kördugligt skick över huvud taget?

Bilen är från 1980 och enligt mig så har den rätt kommunalblå färg. Jag hade nämligen en Saab-Lancia som leksaksbil, en plastmodell från finska Stahlberg, när jag var liten som hade denna färg. Bilen har varit avställd sedan 1996 och har haft hela 24 ägare! Motor, framvagn och många detaljer saknas. Inredningen är helt täckt med mossa som täcker den snygga, rutiga klädseln.

1980 var sista årsmodellen av Saab 96 och ersättaren blev på ett sätt Saab-Lancia 600 GLS. Den tillverkades mellan 1980 och 1982. Den sålde ganska bra men de som köpt bilen och förväntat sig Saabkvalitet, hur bra nu den är, blev besvikna. Tekniska problem och rost var vanligt.

På andra marknader hette bilen Lancia Delta och blev årets bil 1980. De skarpa linjerna stod Giorgetto Giugiaro på Italdesign för och baserades på Fiat Ritmo. Saab var involverade i vissa delar av utvecklingen, bland annat värmesystemet. Modellen fick också fyrhjulsdrift där Integralemodellerna är de mest kända. Den blev en framgångsrik rallybil. Tillverkningen fortsatte ända fram till 1993.
På platsen stod också två kombibilar. Den första är en Saab 95 från 1974 utan motor som endast haft tre ägare. Den har varit avställd sedan 2001 men senast godkända besiktning var 1989.

Den andra är en Volvo 245 från 1983 som varit avställd sedan år 2000 och har haft 12 ägare.Den kan inte ha varit helt dålig när den ställdes här och den ser ganska skaplig ut. Frågan är hur underredet ser ut när bilen sjunker ned i jorden och vegetationen under växer.





Vad hände då med den där 142:an jag skrev om inledningsvis? Jag återkommer till den och de andra bilarna på platsen i ett senare inlägg.


18 kommentarer:

  1. Vackra bilder som vanligt.
    SAAB hade fantastiskt väderkorn när det handlade om badge engineering...
    Minns att det såldes Autobianchi i deras hallar också. Plus andra modeller av Lancia som är bortrostade i dag. Eller var det begagnade vagnar?
    Hos SAAB i Luleå stod i vart fall en Beta 2000. Mörkblå.

    SvaraRadera
  2. Jag vet vart det står en SAAB-Lancia 600 i Umeå! Jag är inte säker på att den är körduglig men den är mestadels intakt i alla fall, det enda som verkar saknas är grillen. Kan försöka fixa foto!

    SvaraRadera
  3. minns att jag körde körskola nångång 1982 i en Lancia 600. En pigg och körglad bil- iallafall jmf med den Volvo PV (en 61:a) jag köpte som förstabil. Men den har säkert överlevt Lancian både en o två gånger vid detta laget!
    Lancia kom ju sen att samarbeta med Saab och gjorde ett syskon (Lancia thema ) till Saab 9000

    Manne

    SvaraRadera
  4. Hellberg: Tack! Saab sålde åtminstone Lancia (Autobianchi) A112, men under eget namn (se här). Hur det var med övriga modeller vet jag inte.
    Erik: Ut och fota! Jag hittade faktiskt tre Saab-Lancia på Garaget.org som verkade körbara.

    SvaraRadera
  5. Manne: Ja och Lancia Thema med Ferraribaserad V8 är säkert en drömbil för många. Fast drömmen vore väl den motorn i en Saab 9000...

    SvaraRadera
  6. Fanns även ett fåtal Saab-Lancia 600 som svart/vit polisbil!

    SvaraRadera
  7. Saab sålde även under andra halvan av 80-talet Lancia Y10 och Prisma.

    SvaraRadera
  8. Jag har ägt en Y10 Fire! Fick den gratis (stöldskadad) och körde en vinter. Trevlig bil faktiskt.

    SvaraRadera
  9. Just det ja, Prisma och Y10! Jag minns att en kompis morfar var inbiten Saabman men kom en dag i Y10. Den behöll han inte så länge tror jag.

    SvaraRadera
  10. En röd Saab Lancia 600 hade min kompis 1986. Han vårdade den som sin ögonsten.

    SvaraRadera
  11. Jag har sett en riktigt skaplig Saab Lancia 600 vid Saab i Linköping ett par gånger. Hittade också en rätt så rostig i Uppsala förra året, men den har blivit avregistrerad sen dess.

    SvaraRadera
  12. Du har då varit överallt! Det vore intressant att se lite siffror över hur många som finns kvar.

    SvaraRadera
  13. Tidigare i år snubblade jag över en Blocketannons med en SAAB 600 i nära nyskick. Jag vill minnas att den gått någonstans runt 5000 pensionärskörda mil och kostade enstaka tusenlappar. Men tyvärr var annonsen borta dagen efter när jag tänkte ringa upp ägaren och ev. köpa bilen.

    /M

    SvaraRadera
  14. Hoppas bilen hamnade i rätta händer. Ibland grämer man sig lite över att man funderade för länge.

    Uppenbarligen engagerar Saab-Lancia 600 med tanke på mängden kommentarer. Det var något speciellt med den ändå!

    SvaraRadera
  15. Skandal att låta den fina Volvon stå så där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle du se vad som står där mer och förfaller! Inlägg kommer någon gång om dessa framöver!

      Radera
  16. Saab-Lancia finns med på min ''spotlista''. Kollade upp denna bil(lyckades se registreringsnumret, fast du suddat över). Iallafall hör denna bil hemma i Bromma utanför Stockholm, så det är väl någons landställe den står på nu!

    SvaraRadera
  17. Saab 600, är väl samma visa som Volvo 66...

    SvaraRadera