måndag 5 december 2011

Dansk tysk på amerikanska

Jag hade för en tid sedan ett litet Auditema på bloggen och just som jag trodde det var över sprang jag på denna bil i Köpenhamn förra helgen. Alldeles nära Transitambulansen och lillcittran i det förra inlägget från den danska huvudstaden stod denna smårisiga Audi 80 från 1985 eller så. Eller är det inte en Audi 90 med tanke på de lite svulstigare stötfångarna? Nja, faktum är att det är en Audi 4000 S, alltså en Audi 80 för den nordamerikanska marknaden. Motsvarande modell till Audi 90 hette däremot 4000 CS Quattro.

Min uppfattning är att amerikaner gillar namn på sina bilar snarare än sifferbeteckningar, så varför Audi valde en modellbeteckning med ännu fler siffror är en gåta. När nästa generation Audi 80 kom 1987 fick den dock heta även det på andra sidan Atlanten.

Storebror Audi 100 hette fram till 1989 Audi 5000 på den amerikanska marknaden. Namnbytet var säkert ett led i att återupprätta Audis goda rykte efter att rapporter om Audi 5000 som helt plötsligt börjat skena gjort att försäljningen dalade kraftigt. Du kan läsa om detta i ett tidigare inlägg då jag fann en amerikansk Audi 100 hemma i Uppsala.

3 kommentarer:

  1. Intressant iaktagelse. Jag har själv funderat kring detta med bilars beteckningar och namn i olika länder.

    SvaraRadera
  2. Europeiska bilar som anpassats för amerikanska krav blir sällan speciellt lyckade. Skräckexemplet är väl MGB, men även Mercedes SL (R/C107) och BMW fick sin släng av sleven. Och alltså Audi.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker nog att denna generation Audi 80 klarade sig ganska bra i amerikansk version. Volvo och Saab körde ju bautastötfångare oavsett marknad så de klarade sig också ganska väl förutom förfulande lyktarrangemang.

    SvaraRadera