torsdag 15 december 2011

Kantig kavalkad

Nu går det trögt med skrivandet på bloggen, men tid och ork tryter så här innan julledigheten. Hur som helst har jag i alla fall till idag lyckats knåpa ihop ett inlägg. Känner du att du vill veta mer om Nissans kantiga åttiotalare? Nähä? Hmm... Då får du det i alla fall! Idag avhandlar jag några Sunny men ytterligare några kantiga Nissan kommer att dyka upp inom en snar, eller kanske avlägsen, framtid. Det var ju det där med tiden och orken...

För en månad sedan fann jag denna kantiga Nissan Sunny utmed Fyrisån, nära Haglunds bro, i Uppsala. Den känns bekant på något sätt, för det var så här Nissan såg ut under andra halvan av åttiotalet. Men faktum är att denna modell aldrig såldes i Sverige. Jo, Sunny såldes i Sverige, men just denna variant fanns inte. Nästan. Jag återkommer till det.

Det är inte ovanligt att bilmodeller får olika namn beroende på marknad, men ofta är inte helt klart varför så är fallet. Särskilt japanska bilar verkar ha drabbats hårt av denna namnförvirring och jag har berört detta vid ett flertal tidigare tillfällen.

Namnet Nissan (eller Datsun som exportbilarna kallades fram till åttiotalet) Sunny har suttit på rad olika småbilar. Namnet har varierat beroende på exportmarknad. För att hålla reda på vilken modell det rör sig om är det därfö bra att kunna internkoden för respektive modell, en bokstav som anger serie och en siffra som anger generation.

Jag har exempelvis tidigare berättat om Datsun/Nissan Cherry med internkoden N12. Den vita bilen på garageuppfarten är en sådan. Denna Cherry 1.5 GL från 1985 fann jag i Umeå i somras. I Japan verkar Cherry ha hetat Pulsar, samma namn som också efterträdaren N13 fick. I exempelvis Grekland fick N13 heta Cherry men på de flesta marknader i Europa fick den namnet Sunny och det är en sådan vit sedan du ser här på bilderna.

Detta verkar ännu vara en förhållandevis vanlig bil i Sverige. Denna norskregistrerade Nissan Sunny 1.6 LX fann jag i början av november på den parkering där jag gjort andra fynd som exempelvis Opel Commodore och Senator, Toyota Starlet, Land Rover 109 samt Mazda 323. Anledningen till att jag valde att fotografera denna bil är att den inte har lackerade stötfångare. Klart man reagerar på detta! De svensksålda bilarna var nämligen i lite (lite) lyxigare utförande och med det följde färg på stötfångarna. Nissan N13 fanns mellan åren 1987 till 1990.
 
Företrädaren till denna Sunny hette också Sunny men hade internkoden B11, alltså rör det sig om en helt annan serie här. Även i Japan hette denna Sunny men i Nordamerika hette den Sentra. Den tillverkades även där, i USA närmare bestämt. (I Malaysia fanns exempelvis också en Sentra men då rörde det sig om en N13 för ytterliga förvirra begreppen.)

Efterträdaren till B12 exporterades inte i lika stor utsträckning till Europa, förutom i kombi- och coupéutförande. I Sverige såldes endast coupéutförandet medan övriga karossvarianter, sedan och halvkombi, alltså motsvarades av Sunny N13. I Finland, eller åtminstone på Åland, verkar även den något klumpigt formgivna kombimodellen av Sunny B12 ha sålts. Det är nämligen en sådan Ålandsregistrerad röd Nissan Sunny 1.6 SLX du ser på bilderna.

Sista bilen i dagens inlägg är just en svensksåld Sunny B12 coupé. Jag fann denna fräsiga Sunny 1.6 SLX från 1990 när jag handlat på Ica för en månad sedan ungefär. Det är ingen vacker skapelse direkt, men kul i all sin kantighet. Nissan B12 fanns mellan åren 1985 och 1990.

Nissan var ingalunda ensamma om att tillverka kantiga bilar på åttiotalet men det sägs att Nissan höll sig fast extra länge till kantigheten. Det var Nissans chefsdesigner som insisterade på att hålla fast vid linjal och vinkelhake vid ritbordet. Det sägs också ha bidrag till Nissan svikande försäljningssiffror under åttiotalet.

Om detta är en sann historia vet jag inte, men den är bra så pass bra så varför kolla upp den? Vi kan i alla fall konstatera att Nissan Sunny säkerligen är en bra bil, alla bilarna i dagens inlägg verkar åtminstone ha klarat åren bra, men särskilt roliga är de kanske inte. Kanske var det därför Nissan kom på kant med kunderna?

2 kommentarer:

  1. Det var en internationell skara du samlat idag! Såväl norrmän som ålänningar. Sunny Coupé är kanske inte så glamourös som sportkupéer i gemen ofta är, men den är ju ljusår bättre än B12-kombin! Den sistnämnda hade ju blivit bra mycket snyggare av en riktig kombilucka, och dessutom mera praktisk... Förmodligen var det därför vi svenskar ratade den till förmån för Bluebirden.

    SvaraRadera
  2. Uppsala är en internationell stad med en del utlandsregistrerade och privatimporterade bilar. Lite längre bort på gatan här i Stabby står till exempel en Islandsregistrerad Opel Astra och en USA-tillverkad Honda Accord, olik den Englandsbyggda som såldes i Europa, som ju också var olik den Japantillverkade...

    Ja B12-kombin är verkligen oproportionerligt formgiven. Bluebird är att vänta i kommande inlägg men jag har väntat lite då jag jagat runt efter ett exemplar med tvåtonslack som jag sett i Svartbäcken. Nu när snön kommit tror jag dock att jag ger upp den jakten.

    SvaraRadera