Jag har skrivit det förr: Bilar som är gjorda för att vara mer praktiska, herrgårdsvagnar, skåpbilar, minibussar, pickuper och så vidare, tenderar att dö ut snabbare än de vanligare varianterna. De slits och de slängs och saknas av få därefter. Därför är det med glädje jag presenterar dagens bil: Honda Civic Shuttle!
Shuttle betyder skyttel och Honda Civic med tilläggsnamnet Shuttle var en uppsvälld version av vanliga Civic. Den var mer praktisk och rymlig, men det mesta av rymden kom av att taket höjdes rejält. Det var inget problem att behålla cylinderhatten på när man körde Civic Shuttle!
Den Honda Civic Shuttle vi ser på bilderna är en GL från 1989 med en 1,5 liters motor under huven.
Med tanke på det jag skrev inledningsvis om praktiska bilar, så ser den
riktigt prydlig ut! En förklaring till att den överlevt och dessutom
ser så fin ut kan vara att den endast haft två ägare. Den ser lite rolig
ut men liksom Hondas övriga åttiotalsmodeller, tycker jag den ändå är
rätt tjusig. Utseendet förhöjs såklart av de snygga plåtfälgarna med
liten navkåpa i mitten.
Med en modernare engelsk term skulle nog biltypen kallas compact MPV (MPV som står för multi-purpose vehicle). En del hävdade att Renault Scénic var den första av detta slag när den
utnämndes till Årets bil 1997, men Civic Shuttle var långt före. Den första Civic
Shuttle kom 1984 och grundade sig på tredje generationens Civic. 1988
var det dags för generation fyra och då uppdaterades även Shuttle.
Det är således en sådan vi ser på bilderna i dagens inlägg. Modellen fanns både med fram- och fyrhjulsdrift. Till efterföljande
generationer av Civic fanns dock ingen Shuttleversion.
Det här med att kategorisera bilar är alltid vanskligt och något jag väl inte är särskilt förtjust i, men när vi nu ändå är inne på temat så kan vi konstatera att Civic Shuttle inte heller var först. Vilken var det då? I den här storleksklassen hävdar jag att det är Datsun/Nissan Prairie som kom 1982. Minns du den? När såg du en Prairie senast?
Jag antar att Civic Shuttle borde kunna hittas i fint skick, då denna biltyp, tack vare den högre instegshöjden, tenderar att bli populär hos äldre människor. Kanske skulle den ha hetat Honda Civic Arthritis istället? Inte det mest säljande namnet, men mera rättvisande.
SvaraRaderaJag minns att Toyota RAV 4 var populär bland äldre personer i Japan när den kom. I Sverige blev den mer hipp. Det kanske skulle vara en bra idé att efterhand döpa om bilarna för att anpassa sig till köparna?
SvaraRadera