Det var inte så länge sen jag skrev ett inlägg med massor av Saab 99:or så det kan ju verka onödigt att skriva ett till, dessutom när det inlägget innehöll en likadan fyrdörrars vit 99 GL av samma årsmodell som den på dagens bilder. Nåväl, nu är det inte just Saab 99 som jag vill uppmärksamma utan snarare bilmärket Saab.
Jag är uppväxt med och i diverse olika Saabar och skulle väl kalla mig Saabnörd om någon tvingade mig att ta ställning. De många turerna kring Saab förra året engagerade mig däremot inte direkt mycket. Saab gick dåligt, som vanligt, så det var inte så konstigt om det skulle gå i konkurs. För mig är Saab de gamla Saabarna, de jag minns från min barn- och ungdom. De som var lite egensinniga och roliga. Det är Saab för mig. Jag lärde mig till exempel köra bil i just en Saab 99, vilket jag berättat om tidigare. Gamla Saabar sätter sina spår.
Men inför fullbordat faktum, att biltillverkaren Saab inte finns längre, blir jag ändå lite sorgsen. Mycket sorgsen blir jag däremot när jag läser om försäljningen av bilarna Saabmuseet. I fredags stängde konkursförvaltarna möjligheten för nya anbud på de 123, mer eller mindre unika, bilarna. Tyvärr är det pengarna som styr. Konkursförvaltarens uppgift är att få in så mycket pengar som möjligt för konkursboet och nu riskerar ett unikt stycke kultur- och industrihistoria att skingras. Läs mer om detta i Claes Johanssons fint skrivna artikel publicerad på Klassikers hemsida.
Men än rullar många gamla Saabar i Sverige och sist i dagens något sentimentala inlägg vänder vi blickarna till bilen på bilderna. I november stod den i höstlöven utanför det vackra Elisabethsjukhuset i Uppsala, uppfört i två etapper på 1910- och 1920-talet. Bilen är en Saab 99 GL 1982 som haft fem ägare och rullat runt 18000 mil. I år fyller den 30 år och belönas, liksom Hondan i förra veckans inlägg, med skattebefrielse. En annan förmån är ju dessutom att besiktning bara behöver utföras vartannat år. Just denna bil ska besiktigas den sista januari och vi får hoppas att det blir av. Nu när alla Saabar har blivit, så att säga, historiska är det viktigt vi får fortsätta att se dem på våra gator!
Luthagen med omnejd verkar vara en utsökt plats om man vill titta på fina vagnar!
SvaraRaderaVi kan nu glädjas åt att Saabmuseet är räddat!
SvaraRaderaJa det var ett riktigt glädjande besked!
SvaraRaderaJa just, Luthagen med omnejd är en utsökt plats att spana på. Med tanke på den höga andelen gamla herrar och damer i stadsdelen kunde man hoppas på ännu fler fina bilar. Den främsta anledningen till att det är så pass många bilar därifrån är dock att det är mina hemmakvarter. Bekvämt helt enkelt.
SvaraRaderaSåg förresten två likadana körsbärsröda 99:or av sen årsmodell på två olika ställen i Fålhagen/Höganäs idag men det var för dåligt ljus ute så mobilkameran funkade inte att fota med.
Jag söker nästan varje dag efter en fin SAAB 99. En av den första och en av den sista hade varit kul.
SvaraRaderaSkittråkig, vit...vardagtristess..rent av tråkig och trist men ändå kan man inte låta bli att avguda denna vardagsvagn som endast vi tokar gillar..och en och annan människa som åkt eller kört en Saab.
SvaraRadera