onsdag 20 juni 2012

Äre en Aero?

Idag fortsätter jag med Saab, men nu är det en riktig Turbosaab! Jag har tidigare sett denna bil men det var först en förmiddag i mars som jag hade möjlighet att fotografera bilen. Tyvärr hade jag bara mobilen till hands och dessutom hade jag brådska så bilderna blev sådär. Jag har försökt öka skärpan något i ett bildredigeringsprogram.

Bilen är en ovanlig Saab 900 Turbo Aero från 1985. Den ser riktigt fin ut men det är svårt att se på bilderna där den är vinterskitig och har vinterdäck på plåtfälg. Naturligtvis ska den ha de karaktäristiska, men kanske inte så snygga, treekrade Aerofälgarna. Extraljusen är väl en smaksak, men vi väl enas om att de är tidstypiska. Bilen har haft åtta ägare och rullat drygt 14500 mil.

Jag känner ett litet obehag i kroppen när jag ser denna bil köras på vintern. Men bilar är ju till för att användas och har man en sådan här bil är man nog medveten om vad man åker omkring i - och därmed är man kanske lite försiktig ändå. En betydlig angenämare känsla får jag i kroppen då jag tänker på den gång för drygt 20 år sedan när jag fick åkte med min granne i hans Saab 900 Aero, en 87:a har jag för mig att det var. Det gick fort, väldigt fort. Ett bilminne för livet.

Saab 900 Aero presenterades som 1984 års modell. Den hade uppstyvat och sänkt chassi, samt diskreta men ändå iögonfallande kjolar. Fälgarna var lika diskreta och iögonfallande. Den nya turbomotorn med 16 ventiler och 175 hästar hamnade under huven på Aeron. 1991 kom också 9000 i Aeroutförande och senare även 9-3 och 9-5. Men en riktig Aero är ändå den här modellen tillverkad till och med 1993.

I och med detta får jag önska alla läsare en riktigt glad midsommar!

6 kommentarer:

  1. Måste ifrågasätta om det verkligen satt samma motor i 9000 som i 900 då den förstnämnda var tvärställd och den andra var längsmonterad. Teknik kan de ju ha delat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 175 hk hade väl årsmodell -84 som sedan sänktes ett par år?

      Radera
    2. Jag är osäker vad som hände efter 84 men med katalysator gick effekten till en början ner till 160 hk.

      Radera
    3. You're the Saab-expert, Stefan! Tror det är samma maskin, B202.

      Radera
  2. Dennis på Åland24 juni 2012 kl. 12:30

    Har nu plöjt igenom din blogg med stor behållning,och även noterat att du fått med en åländsk bil, vilket jag nästan gissade att du skulle göra då du bor i uppsala, och många åländska studenter rullar i 80-talsbilar.
    Här på ön lever både 70- och 80 talare kvar i oförskämt bra skick, pga avsaknaden av vägsalt och korta körsträckor, så välkommen över på spaning :-).

    Ps. Jag såg i en gammal post att du snubblat över en saab 900 av jubileumsmodell. Det råkar faktiskt finnas en till salu just nu på den lokala varianten av blocket, marknaden.ax. ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du haft nöje av bloggen! Det finns över huvud taget många utlandsregistrerade bilar här, men ålänningarna har nog roligaste bilarna! Jag har förstått att det finns många fina bilar på Åland så jag kanske ska fundera på en tripp dit snart då. Den där 900:an såg ju tokfin ut. 1400 € är ju ett kap!

      Radera