torsdag 26 juli 2012

Ännu ett bakverk

Ford Orion, Volkswagen Derby och nu senast Opel Corsa. I de senaste inläggen har mindre bilar som begåvats med ryggsäck avhandlats. En modell man inte kan bortse ifrån i detta sammanhang är Volkswagen Jetta, sedanmodellen som byggde på Volkswagen Golf (en modell som jag berättat om bland annat här).

Passande nog står det ett exemplar av den första generationens Jetta bara några kvarter hemifrån. Det är en CL från 1983 som ser riktigt fin ut, om man bortser från solskyddsfilmen som någon misslyckats med att applicera snyggt (solskyddsfilm är för övrigt aldrig snyggt). Gissningsvis har ett misslyckat inbrottsförsök tyvärr också förfulat förardörren. Kanske avskräckte dekalerna på rutan tjuven? Bilen har endast haft fyra ägare och rullat knappt 14000 mil.

Volkswagen Jetta introducerades som 1980 års modell. Förutom den utbyggda bakdelen skiljde sig Jetta från Golf genom en annorlunda front. Dessutom var Jettan lite lyxigare utrustad. Bilen på bilderna har till exempel samma stripes och fälgar som Golf GTI! (Om de svarta skärmbreddarna är samma är jag dock osäker på.) Snart kom också en version med samma motor som i Golf GTI. Det hjälpte dock inte så mycket, utan Jetta, liksom de andra modellerna som nämndes i början, fick snabbt en gubbstämpel. Volkswagen försökte öka populariteten genom att byta namn på modellen, först till Vento (generation tre), och sedan till Bora (generation fyra). Eftersom det inte hjälpte fick namnet Jetta återuppstå till kommande generation. På den Nordamerikanska marknaden är det dock annorlunda. Där har Jetta alltid hetat Jetta och sålt bra.

Kanske är det åldern, men jag tycker idag att Jetta av den första generationen är en ganska fräsig bil. Jag skulle inte ha något emot att äga bilen i detta inlägg. Tänk vad lite puts skulle göra med den! Alla modeller som begåvats med senare bakverk har jag såklart inte avhandlat i de nämnda inläggen. Som vanligt på Bilspanaren gäller att det jag kommer över genom mitt spanande får duga. Skulle jag redogöra för alla, eller åtminstone flera, skulle jag nog mest av allt vilja ha med en Renualt 7, en spansktillverkad sedanvariant av Renault 5, så ful att man måste älska den!

6 kommentarer:

  1. Lancia Prisma är ett annat läckert bakverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Och sedan skrev jag ju om för inte så länge sen.

      Radera
  2. Jag tycker sedanvarianterna oftast är bättre då de äntystare och har större bagageutrymme och i många fall finare.
    Den där Renault 7 visste jag inte ens om, trevlig och fin tycker jag, om man sett den först hade nog femman sett konstig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är som sagt som baken. Jag tycker även Renualt 5 ser konstig ut, men skulle gärna äga en!

      Radera
  3. Läckert ! :)
    Hade en Jetta CL -83 för en drygt 10år sedan. Bra kärra som gick över 30000 mil innan jag sålde den.
    Jettan var alltid billigare att försäkra än Golfen minns jag.

    Jetta mk 1 och Golf mk 1 (som VW Fox resp. Citi Golf) producerades i Sydafrika fram till 2009 ! Jetta Mk 2 har igenom åren blivit Kinas folkbil då VW i Kina tillverkat över 2 milj. ex. av Jetta 2:an sedan 1991 och produktionen fortsätter..

    SvaraRadera
  4. Den där jettan rullar fortfarande och har precis slagit över till 15000mil men den har blivit krockskadad men funkar lika bra ändå

    SvaraRadera