tisdag 19 mars 2013

Från AX till padda

Jag har nu varit hemma med min småkrasslige son i två dagar. Idag behövde jag uträtta lite ärenden så jag passade på att ta med mig kameran och åka en extra sväng. Vi hade ändå ingen tid att passa, även om sonen snabbt tröttnade på att jag svängde in på varenda parkering jag kunde hitta. Det blev ett par fynd och här är ett av dem.

I Ultuna nära Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är det relativt gott om utlandsregistrerade bilar och där stod denna tysklandsregistrerade och rostfria Citroën AX. Årsmodellen är för mig okänd, men den bör vara från 1990 eller tidigare. Det finns några AX kvar i i trafik i Sverige, men frågan är om någon är i detta fina skick?

Den ser spartansk ut, men det är en 11 TRE vilket var en mellannivå bland utrustningsalternativen. De anonyma hjulsidorna, som är original, och avsaknad av höger ytterbackspegel, vilket jag tror beror på något konstigt lagkrav, bidrar till det avskalade utseendet. Jag gillar hur som helst AX just för att den känns så enkel, som en liten Citroën ska göra. Och så känns den väldigt fransk.

Citroën AX presenterades hösten 1986. Modellen var från början tänkt att också  utgöra bas för ersättare till Talbot Samba, men det blev det inget av utan Talbot gick i graven 1986. Flera olika små motoralternativ, utrustningsnivåer och specialutgåvor erbjöds. Den var mycket bensinsnål tack vare lågt luftmotstånd och låg vikt. Genom riklig användning av plast och tunn plåt blev basversionens tjänstevikt var blott 640 kilo! Detta bidrog också till att AX länge var Sveriges osäkraste bil, värre än Nissan Micra! AX ersattes av Saxo 1998, systermodell till Peugeot 106 som inte såldes i Sverige.

Sekunder efter att bilden togs kluddades Cittran ned. "Den går snabbare så" enligt fyraåringen.
Till slut kan jag dela med mig en bild från en av dagens VAB-aktiviteter. Med tanke på bilmärket i dagens inlägg passar det mycket väl in. Och så fick jag ju ett uppslag till rubriken.

2 kommentarer: