onsdag 27 mars 2013

Kojakkulören

Kylan tycks inte vilja släppa taget och våren hålls tillbaka. Mina planer på att få hämta hem finbilen under påskhelgen har därför fått avskrivas. Jag har försökt att hålla mig till årstiden med inläggen i vinter, men idag har jag tröttnat på kyla, snö och is och skriver istället ett inlägg om en bil jag fann i Umeå i somras. Med sol, värme och grönt skönt gräs.

Bilen är Chevrolet Malibu Classic från 1976. Ett svensksålt exemplar med GM-stänkskydd som haft nio ägare. Säkerligen ingen året-runt-bil, men den verkar rulla som bruksbil sommartid. Kulören känns helrätt för årsmodellen och är säkert original, även om bilen nog lackerats om. Taket må se ut som vit vinyl, men det är lackerat vitt. Det är väl inte osannolikt att den haft vinyltak från början. Original hjulkapslar och däck med smal vit rand är snyggt. Dubbla antenner och tonade rutor känns däremot lite raggarmässigt. Avgassystemet ger säkert mer muller från small-block V8:an på 145 hästar än originalet.

Modellnamnet Malibu började användas som ett tilläggsnamn till toppmodellen av Chevrolet Chevelle 1963. 1978 blev det en egen modellserie. 1984 försvann Malibu för att återuppstå 1997 och idag tillverkas den åttonde generationens Malibu.

Malibun i inlägget är av den tredje generationen som kom 1973 och är alltså en lyxigare variant av Chevelle. Tilläggsnamnet Classic tillkom 1974 för att beteckna den lyxigaste Malibun. Lyxlyx med andra ord. 1976 fick Classicserien en ny front med dubbla stråkastare på höjden. Jag tänker lite på Jan-Öjvind Swahns glasögon när jag ser den framifrån. 1978 kom en ersättare (men alltså med Chevellenamnet bortplockat), en kantigare och mindre modell.

Den brunmetallic färgen på bilen får mig att tänka på en leksaksbil från Corgi, nämligen Kojaks Buick Regal! I lite större skala hade den en polis som siktade med en pistol ut genom bakrutan. I mindre skala hade den endast en röd saftblandare på taket. Buick Regal var systerbil till Chevrolet Chevelle så färgen kan vara densamma på bilen i dagens inlägg som på Kojaks Buick.

Samma dag som jag fotade Chevan rotade vi fram min frus gamla leksaksbilar hemma hos svärmor i Umeå. Till min stora glädje fanns där en Buick Regal från Corgi, dock blå och utan saftblandare på taket. Ett fantastiskt sammanträffande, tyckte jag. Fru och svärmor var inte lika upprymda.

Mina egna leksaksbilar från barndomen var i stort sett bara skrot och slängda. Det var åtminstone vad jag trodde fram till i somras. Då hittade jag nämligen alla mina gamla leksaksbilar! Till nittio procent (eller mer) var allt skrot, men av någon sjuklig anledning har jag någon gång stoppat allt i stor en kartong och ställt upp på vinden. Fler bilder på min makabra leksaksbilssamling kommer på Bilspanaren någon gång i framtiden.

Hur som helst kan jag tack vare detta fynd presentera min egen Kojak-Buick! Först delvis ommålad i blått, sedan mosad på något raffinerat sätt och därefter undangömd på en vind i sisådär tjugofem år för att få den rätta patinan. Men tittar man riktigt noga ser man den, Kojakkulören!

2 kommentarer:

  1. Jäklar vad jag gillar dom där modellerna för Chevrolet Malibu är riktigt snygga.
    Har själv en liten samling polisbilar och en taxi sen jag var liten...
    Jaså dom förstod inte att du uppskattade den lilla blåa bilen...den var ju jättego=)
    Du la inte vantarna på den då?=)
    Det skulle jag gjort direkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som spar han har. Har jag nu lärt mig i alla fall. Buicken är i gott förvar hos svärmor och blir lekt med när vi kommer på besök.

      Radera