måndag 12 augusti 2013

Stoppa pressarna!

Jag tar en paus från mina brittiska bilspaningar för ett viktigt meddelande! I morse var jag på Skrotbolaget (du som följer Bilspanaren på Facebook har sett bilder därifrån tidigare) och när jag klättrar omkring bland bilvraken får jag plötsligt syn på en Talbot Samba cabriolet högst upp på en bilstapel! Det kan vara leran under mina fötter, men jag tycker mig känna marken gunga under mina fötter! En Talbot Samba, wow! Vad är sannolikheten att hitta en sådan? Det här slår klart den BMW 502 (en så kallad "barockängel") som jag såg på Skrotbolaget för några år sedan.

Snygga fälgar, utmärkt avgassystem och ingen rost! Rover 400 agerar utställningspodium.
Samban är en 84:a enligt texten skriven med spritpenna på bakskärmen och den ser ut att vara i ett mycket gott skick, även om den nu har fått en del smällar av bilskrotarna. Trots att jag blev väldigt glad över att få se en Talbot Samba är det riktigt tråkigt att se den så här. Så mitt viktiga meddelande är nu: Kan någon förbarma sig över denna lilla karamell och stoppa skrotens pressar? Det är bråttom

Talbot Samba presenterades som 1982 års modell och byggde på Peugeot 104 Z (som förekommit i ett inlägg från Frankrike). Den fanns som tredörrars halvkombi och som cabriolet, ritad och byggd av Pininfarina. Det var då den minsta öppna bil som fanns på marknaden. 1986 gick både Samba och Talbot som bilmärke i graven.

Vad gjorde jag då på skroten? Jo, jag letade lite småplock till Luxen, det vill säga min Saab 900 turbo. Det har försvunnit lite plastpluttar och dylikt genom åren som jag letat efter. Och några som plastdelar blev det, som jag dessutom slapp betala för! Som avslutning kommer några andra intressanta bilfynd från skrotrundan.

Fynd utanför skroten: LDV Convoy med brittiska skyltar. Hur har den hamnat här?
Vanlig i Storbritannien, ovanlig här. 
När såg du en tredörrars Ford Escort kombi senast? Här ett svårt sargat exemplar.
Här har jag skrivit om Ford Escort.
Ett ännu mer sargat exemplar: BMW 1800.
Modellen har jag skrivit om här.
Ännu en BMW, en 5-serie med E12-karossen.
Mossig men rak kaross. Snygg modell, ovanlig idag.
Saab 99 GL från 1978 i trevlig färg. Denna bil fick skänka "glaset" som sitter på innerbelysningen
vid backspegeln till min bil. Saab 99 har jag skrivit om ett otal gånger, bland annat här.
Framför BMW 1800:an stod denna Volvo 244. Notera motorhuv från Volvo 264. Bloggaren
Imperial 58 såg bilden och påpekade dock att det är en 144 vilket man kan se på motorrummets
utformning. Då kom jag på att jag sett bilen en gång när den var i trafik, det rör sig faktiskt om en 67:a!
Ännu en Volvo 244 (eller mer korrekt 240), en jubileumsmodell  från 1987.
Volvo 240 har jag skrivit om många gånger, bland annat här, även då om en jubileumsmodell.
Till sist en skåpbil av okänt ursprung. Jag har ingen aning om vad det är. Vet du?

14 kommentarer:

  1. Tycker att det är myvket allvarligare att det står en 2012 år Saab 9-5 sport combi på skroten! bygdes bara i 28 exemplar och är vär flera hundra tusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt. Även om det rör sig om provbilar borde de ställas på museum, vem det nu ska vara. Trodde dock det fanns fler på skroten, men det kanske är sedaner? Det har ju snurrat runt en del bilder från skrotar (Gäresta bl a) med helt nya Saabar.

      Radera
  2. Fanns (finns fortfarande?)faktiskt en sån cabbe på blocket för inte länge sen alls! Runt 15000 skulle den rendera.. Klart trevligt alternativ! Kom på att det var heeeemdst länge sedan man kunde se märkesbroden Talbot Matra Rancho. Har en i verkligheten men den är av den mer barn-och-lek vänliga modellen. Alltså en corgi leksaksbil. För övrigt en av de få som överlevde mina bröder under 80-talet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den minns jag. Det finns faktiskt två ute på Blocket nu! En för 3000 och en för 25000. Om jag fick syn på en Rancho skulle jag antagligen svimma!

      Radera
  3. Ännu ett bevis för att bilskrotarna inte lärt sig något om vad som är värt att spara, det borde finnas ett sunt förnuft att vilja bevara dessa godingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till denna skrots försvar får jag väl säga att de behåller uddabilar länge. Men det är klart man önskar sig en plats där man kunde ställa alla bilar som ingen vill ha men som inte förtjänar att skrotas.

      Radera
  4. Den vita Volvon är ingen 244 utan en 144, kolla motorrummet!
    Fjäderbenstorn saknas, kylare, expansionskärl och plåten kylaren är fäst vid, spolarvätskebehållare m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, så är det ju! Då vet jag dessutom vilken bil det är. Har sett den när den var i trafik. Tack Robert, jag ändrar bildtexten!

      Radera
  5. Skåpet på sista bilden är högst sannolikt en Fordson Thames/E83 av årsmodell omkr 1939.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilarna såg för övrigt ungefär likadana ut äna in till mitten av 50-talet, så att sätta en årsmodell exakt på dena är ganska vanskligt.

      Radera
    2. Ja, det tror jag också. Glömde skriva det här - löste gåtan på Bilspanaren på Facebook!

      Radera
  6. Bilden på bilen längst ner är nog en Volvo duett

    SvaraRadera
  7. var ligger skroten

    SvaraRadera