söndag 26 oktober 2014

Modellen som gick över tiden

Dagens inlägg blir uppföljning av inlägget med Volvo 264 för ett par veckor sedan då jag nämligen kom på att jag hade ett par bilder på dess föregångare 164 i arkivet. Dessa bilder togs i Uppsala förra sommaren.

Innanför stängslet vid en bilverkstad fann jag denna Volvo 164 i ett till synes fint skick. Jag blir alltid glad över att se en 164:a då jag själv ägde en för inte så länge sedan. Det jag fastnade för här var dock att det var en ovanligt ovanlig 164:a. Det är nämligen en 1975 års modell.

Jag skrev ju om Volvo 264 att första årsmodellen var 1975 och att den då ersatte 164:an. Det stämmer nästan helt. Den nya V6:an i 264 var ännu inte avgascertifierad på alla marknader, främst den amerikanska, och därför fortsatte Volvo tillverka 164:an ett år till parallellt med den nya 240/260-serien. Det intressanta är att en rad modifieringar infördes på modellen trots att nedläggning var nära.

Att bilen på bilderna är en 75:a tar du bland annat på är detaljerna från Volvo 264: färgen, bakljusen, stolarna och emblemen. Fälgarna är också unika för årsmodellen med ett större djup jämfört med tidigare. Sidomarkeringsljus visar att modellen bara var avsedd för export. Andra förändringar syns inte på bild men exempelvis fick den 264:ans förbättrade bakaxel med handbromsspaken placerad mellan stolarna. Elhissar fram och AC var standard. Motorn kallas B30F och försågs förbättrad avgasrening och på vissa marknader även med katalysator.

De flesta 75:or gick på export till USA, men några stycken blev kvar i Sverige och bilen på bilderna verkar vara ett sådant exemplar. Möjligtvis har den varit en kort vända i USA och sedan kommit tillbaka till Sverige då den kom i trafik i Sverige i augusti 1976. En del har sedan kommit hit under senare år och enligt enligt 164 Club Of Sweden finns det 40 kända exemplar här. 

Min erfarenhet från 164-ägandets tid och i möten med Volvofantaster är att många entusiaster har en särskild årsmodell av 164 som favorit. En del gillade de tidiga årsmodellerna med den svängda kofångaren fram, en del ville ha 1972 års modell då man kunde få den med insprutningsmotor men med det äldre utseendet, andra höll 1973 årsmodell som den snyggaste med tunna stötfångare och breda bakljus och så vidare. En särskild vattendelare verkar vara 1974 års modell då det var då bautastötfångarna introducerades och stökade till utseendet rejält. En del står inte ut med det, andra älskar det. 1975 års modell har ju de stora stötfångarna men är dock mycket eftertraktad ändå då den är så ovanlig och, som varande den sista, kanske också den bästa. 

1 kommentar:

  1. Härligt att Bilspanaren är tillbaka med intressanta spaningar och fina bilder!

    SvaraRadera