onsdag 21 december 2011

Stötkänslig småbil

De kantiga Nissanspaningarna fortsätter idag vidare och har nu kommit fram till minstingen Micra. Imorgon börjar mitt jullov och på fredag åker jag till Umeå för att fira jul. Och bilderna på den första bilen i inlägget kommer från mitt förra besök där.

Vi önskar oss väl alla en vit jul och vad passar då bättre än en åttiotalsbil i det årtiondets modefärg? Bilen är en Nissan Micra GL från 1988 i "Exclusive"-utförande. Förutom exklusiva klistermärken på framskärmarna ingick i detta utförande även glastaklucka, stripes, vit spoiler på bakluckan, vita backspeglar, vita stötfångare och vita hjulsidor! Detta exemplar har dessutom fått matchande överdrag till baksätet. Denna Micra ser ut att ha klarat åldern bra, men så har den också rullat blott 8000 mil.

Nissan Micra, eller March som den hette hemma i Japan och på den asiatiska marknaden, introducerades som 1983 års modell. I Sverige blev Micra klassad som en dödsfälla efter att Folksam rapporterat att modellen knycklats ihop som papper i diverse krockar. Medierna hakade såklart på och man skulle kunna tro att dödsfällan var dödsdömd på den svenska marknaden, men faktum är att den sålde rätt bra trots att passagerarna agerade deformatinszon. Därför finns det förhållandevis många Micror av den första generationen, kallad K10, kvar i landet. 1993 kom efterträdaren K11, säkerligen en bättre bil på alla Som den som första japanska bil knep den vid premiären titeln Årets bil i Europa.

Den andra bilen omges passande nog av snö, men det är dock den som föll i fjol. Marcus i Ljusdal skickade nämligen bilden redan i april. Denna Micra är av lite nyare årgång vilket bland annat syns på annorlunda stötfångare och kylargrill som kom 1989. Lite ovanligt på denna bil är stort soltak i tyg, i övrigt är det kanske inte så mycket att yvas över.

Jag kan inte lova fler Nissan innan jul men jag ett par stycken kvar. Nu ska återgå till att njuta av den nyblivna ledigheten!

4 kommentarer:

  1. Läckert med elefantmödis! Önskar en God Jul!

    SvaraRadera
  2. Dessa bilar är ju fortfarande förvånansvärt vanliga här uppe i norr (Umeå). Antar att det är för att de inte hunnit rosta bort. Åker ibland med en dylik dödsfälla anno 1984 som gått typ 9000 och klarat sig väldigt bra, men den dagen den krockas lär det ju vara kört inte bara för bilen utan för samtliga inblandade...

    Önskar jag hade bilder på min fars gamla bilar till din eventuella fortsatta Nissanspecial, han har varit Nissanentusiast och kört både Prairie, Bluebird kombi och Sunny coupé... Kul att du fick med min bild på Vanetten åtminstone! :)

    SvaraRadera
  3. Konstigt nog var inte Nissan Micra den minst krocksäkra bilen på svenska vägar, utan det var (trumvirvel) Citroën AX. Dess fiffiga karosskonstruktion där framänden var gjord i plåt och bakänden inklusive taket var gjord i plast gav den en ful ovana att så att säga gå av på mitten vid en krock. Min första bil var en AX. Den överlevde året i min ägo, och jag också.

    SvaraRadera
  4. Håkan: Elefantmödis var nytt för mig. Mitt vokabulär är nu berikat. Eller besudlat...
    Erik: Tack för Vanetten! Det blir nog ett inlägg till med Nissan, kanske i mellandagarna. Imorgon anländer jag till Umeå så då får vi se om jag gör några nya fynd.
    Biltrafik: Jo, Micra fick nog bära hundhuvudet. Jag har svårt att tänka mig att jämngamla småbilar var så mycket bättre. Och grattis till att du inte krockade under året med AX:en!

    SvaraRadera