tisdag 3 januari 2012

Dekaltrimmad

Hur gör man för att få bilen att gå fortare? Det självklara svaret är såklart att trimma motorn, men har man inte kunskap att göra detta får man nöja sig med det man har och gasa mer helt enkelt. För att dra uppmärksamheten från den icke-trimmade motorn kan man dessutom med fördel sätta dit diverse sportiga attribut såsom utrustning, emblem och fartränder för att bilen ska se snabbare ut. Det finns ett speciellt uttryck för detta: dekaltrimning (även om det ibland kanske rör sig om lite mer saker än dekaler).

Saab 96 var ju en populär och framgångsrik rallybil på sextio- och sjuttiotalet och många bilar är det som försetts med rallyattribut för att likna riktiga rallybilar, därmed inte sagt att de börjar gå snabbare. Extraljus, fotbollsfälgar, sportratt, kanske en USA-front med runda lyktor och kromad grill samt, såklart, stripes och dekaler. Saab 96 har jag berättat om flera gånger tidigare och faktum är att en av de första bilarna här på bloggen var just en dekaltrimmad Saab 96.

Dagens bil är en veronagrön Saab 96 från 1974 som i våras stod på en parkering utanför mitt jobb. Den såg ut att vara i ett mycket fint orört skick och kan kanske ha rullat så lite som de 6300 mil som Transportstyrelsen anger. Annars får vi lägga till 10000 mil, men det blir ju inte så mycket ändå. Någon har i alla fall någon gång beslutat sig för att få denna bil att se ut som den är snabbare än den i själva verket är. Nu vet jag ju inte vad som finns under huven, men jag gissar att det är originalutförande där då bilen i övrigt är så pass omodifierad på utsidan.

Denna bil saknar alla de tidigare uppräknade rallyattributen förutom stripes utmed sidorna och Saab V4-klistermärke på huven samt Saab sport & rally-dekal på bakluckan. De kan ha suttit på bilen från det att den var ny eftersom dekalerna nu blivit vackert nötta. Stripesen i vitt är kanske inte så snygga men säkert ganska ovanliga. Alla påklistrade tillbehör är väldigt trevliga, men lirar inte riktigt ihop med bilen standardutförande i övrigt, för visst önskar man sig fler rallyattribut? Åtminstone kunde man väl bänt bort navkapslarna för lite sportigare look? Alternativet är ju att ta bort allt och återställa den till ett fint gubbigt originalskick, men det är ju inte lika kul.

Jo, en typisk rallymodifiering har faktiskt gjorts på denna bil: bortplockade kofångarhorn. Vad det egentligen fyller för funktion annat än minimal viktbesparing vet jag inte, men tufft är det. Och när det gäller dekaltrimning är det ju det man är ute efter, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Saab 96 är en sådan där bil som man blir glad av att se, liksom bubblan och lillcittran.
    Jag undrar hur en modern bil skulle se ut i veronagrönt. Den nya modefärgen (enligt observationer från Frankfurtmässan) verkar ju vara toffeebrun, en annan typisk sjuttiotalsfärg. Hoppas de färgglada tiderna är på väg tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Jag tror och hoppas att de glada färgerna kommer - och går - men kanske inte samma omfattning som på sjuttiotalet. Saab hade förresten en trevlig brunmetallic färg på 900:an i slutet av nittiotalet.

    Ett sug efter en Saab 96 har under en tid infunnit sig hos mig. Vi får se hur det går med det...

    SvaraRadera