fredag 10 februari 2012

Fascinerande fullblod

Dagens bil hör väl egentligen inte hemma på Bilspanaren då det rör sig om ett exklusivt italienskt fullblod! (Eller halvblod snarare då bilens hjärta är amerikanskt.) Jag är dock beredd att göra undantag från vardagsbilsinriktningen ibland, särskilt då det rör sig om en så trevlig vagn som denna!

Bilden fick jag skickad till mig i maj via mms så jag vet inte riktigt vem den är ifrån. Bilden är i alla fall tagen i Stockholm och visar en Iso Rivolta IR 300 från 1965. Transportstyrelsen säger att den togs i trafik för första gången i Sverige 2001. Jag tolkar detta som om bilen varit avställd innan dess och ramlat ur registret för den ser väldigt svensksåld ut, utrustad som den är med bakre stänkskydd och reflexer under kofångaren. Dessutom anges att bilen inte är privatimporterad. Antal ägare anges till en, åtminstone sedan 2001, och miltalet till 4800. Det kanske stämmer då det rör sig om en så exklusiv sportbil som kanske bara rullat lite sommartid, men det kan såklart röra sig om mer än det.

Iso Rivolta IR tillverkades mellan 1962 och 1970 i 797 exemplar. Den italienska kylskåpstillverkaren Iso började efter andra världskriget tillverka fordon, först skotrar och sedan mikrobilen Isetta (vilket betyder lilla Iso). Isettan blev mest känd genom att BMW licenstillverkade den under namnet BMW Isetta. Under slutet av femtiotalet beslutade sig Isos ägare Renzo Rivolta sig för att företaget skulle satsa på lyxiga GT-vagnar. Resultatet blev Iso Rivolta IR med efterföljande tilläggssiffror beroende på motorstyrka. Karossen togs fram av Giorgetto Giugiaro på Bertone, Giotto Bizzarini tog fram chassit och motorn blev en pålitlig V8 från Chevrolet Corvette. Fler modeller kom senare: Iso Grifo, Iso Fidia och Iso Lele, min favorit som ser ut som en blandning av Lamborghini Espada och Volkswagen Passat ungefär - mycket lyckat. 1974 gick företaget i konkurs och då hade endast runt 1700 GT-vagnar tillverkats.

I mitt förra inlägg beskrev jag min fascination inför mer eller mindre exklusiva bilar i orört och lätt slitet skick. Denna bil är kanske inte så sliten, men visst eggar den lätt sidenmatta lacken fantasin? Nonchalant parkerad så här utmed med en vanlig gata kan man fantisera sig till att den är någons bruksbil. Även om det är fantasier så är det en lockande tanke, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha fastnat i F-träsket med dina rubriker. Är det för Februaris skull? Följer fascinerad fortsättningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tänkt skriva om en Fiat i nästa inlägg men kanske ska vänta med det...

      Radera