torsdag 15 mars 2012

Postlåda på hjul

För ett par veckor fick jag ett mail från Robin i Stockholm med en bild som jag bara inte kan undanhålla er. Han har nämligen lyckats hitta en Opel Kadett postbil från 1990! När såg du en sådan senast? Några detaljer har jag inte om bilen då jag inte lyckats tyda registreringsnumret. Att den levt ett hårt liv är dock otvetydigt och om den ska överleva krävs en räddningsinsats. Postlådorna blir allt färre men den här postlådan bör räddas till eftervärlden nu!

Bilen har klara likheter med KVD 440, eller Tjorven som den är mest känd som. Tjorven var en brevbärarbil till Postverket och tillverkades mellan 1969 och 1971 av Kalmar Verkstad AB. Motor och drivlina med den steglösa Variomaticlådan kom från Daf 44. Den kioskliknande karossen med skjutdörrar var tillverkad av glasfiberarmerad plast. Senare kom Posten att bland annat använda brevbärarvarianter av Opel Kadett C, D och E (som på bilden). Som jag förstått det byggdes de på uppdrag av Postverket av Karosseriefabrik Voll i Würzberg. De tillverkade även mer linjesköna cabrioletvarianter av Opel.

Jag är uppväxt i en liten by och där levereras posten med bil till postlådorna längre ned på gatan. När jag var liten körde inte brevbäraren någon speciell postbil utan en vanlig personbil som dock var högerstyrd. En av brevbärarna var mamma till min systers bästa kompis. Hon körde med en högerstyrd Saab 99. När hon inte arbetade fungerade den som familjebil och det var väldigt spännande att få åka med i den när ratten satt på fel sida!

23 kommentarer:

  1. Här cyklades posten ut när postkontoret fanns kvar i byn, sen kördes den ut med postbilar och görs så fortfarande. Morgontidningen däremot, kördes för många år sen ut med bl.a. en högerstyrd Renault 14! Hitta en sån idag du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det i stort sett är omöjligt att finna en Renault 14 idag. Och högerstyrd? Nä, det går aldrig.

      Min fröken i årskurs två körde Renault 14, minns jag. Flourtanten körde Datsun Cherry N10. Vaktmaästaren hade Volvo 142 och... Många minnen är kopplade till bilar av någon lustig anledning.

      Radera
  2. Jag hade förmånen att få köra runt i de här Oplarna. Höghusen kallde vi dom. Skjutdörren på förarsidan var det bästa med hela bilen, underlättade arbetet betydligt jämfört med en standardbil. Stolen satt dessutom högre än en ordinär Opel så det fanns en sorts förlängning på pedalerna.

    Roligaste minnet var en kollega som körde fast en vinter med ett höghus i en rejäl snödriva. Hjulen spann och han kom ingenstans. Han fick fatt i en gumma och sa åt henne att sitta bakom ratten medan han satte sig på huven med en spade grus i händerna för att ordna tyngd och fäste för drivhjulen. Tanten sa nåt om "inget körkort" men kollegan fick in henne i bilen och skrek: - "Kör! Kör bara!"
    De kom till slut loss och kollegan fortsatte sin gärning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var väl automatväxlade så det underlättade kanske för den körkortslösa damen? Kul historia!

      Radera
  3. De postkadetter jag körde i slutet på 70-talet var inte så ombyggda som denna. De baserades på Kadett C som tillverkades 1973-79. Jämfört med Tjorven var de sämre att hoppa in och ut ur. Det blev ju några hundra gånger man gjorde det på en brevbärartur i ett villaområde. Hade man bråttom körde man på trottoarerna men då ringde alltid någon surkärring till postmästaren och klagade. Oplarna var bekvämare att åka i, de hade t.o.m. fungerande värme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kadett C-varianten var mer lika standardbilen och hade samma vindruta bland annat. Det är en sån som kör över Svante Grundbergs kanot i filmen "Göta Kanal" - Kolla här på IMCDb!

      Radera
    2. Fel kadett c post bilarna hade inte samma vindruta som orginal bilarna

      Radera
  4. Jösses, dessa Postkadetter hade jag helt glömt bort! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min reaktion också, "just ja, en sån..."

      Radera
  5. En borde ju räddas, för jag har inte sett en sån på åratal.
    De formligen drösade av dom men nu är dom väck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk dig en framtida film som utspelar sig runt 1990 och så dyker en sån här upp! Full pott!

      Radera
  6. en sån där har jag aldrig sett. Kul!

    SvaraRadera
  7. Fasiken vilken bra blogg,hela lördagseftermiddagen gick åt.
    Denna kommer jag fortsätta läsa.Tack.
    Patrik

    SvaraRadera
  8. Även jag hade helt förträngt att Posten körde Kadett ända in på 1990-talet.

    Vad körde Posten efter Kadett-eran och innan de skaffade Kangoo? Kan det ha varit Mitsubishi Space Wagon/Space Runner ?
    I och med att bilarna i allmänhet skrotas efter tiden hos Posten, så glömmer man dem fort (Tjorven är ett undantag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det, jag vet att de körde Mitsubishi ett tag. Roliga skapelser likt Tjorven och höghuskadetterna lär vi dock inte få se i framtiden.

      Radera
    2. Kan inte minnas att de använde Mitsubishi så länge, minns dock att Opel astra användes efter kadetterna.

      /Fredrik

      Radera
  9. Dessa oplar är till och med ovanliga i originalutförande idag. Jag har sedan slutet av september haft ynnesten att själv köra en sådan, vanlig alltså, den som inte är kombi, eller sedan för den delen. Har självklart spanat idogt efter likadana bilar och på sin höjd endast skådat fyra fem stycken. Min är ett riktigt praktexemplar och nyligen genomfördes en lyckad resa till berlin, 250 mil t.o.r. Hoppas på mer trevligt med denna bil, men skapelsen ovan har jag aldrig skådat, fast jag är nog lite ung för det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kadett E hör väl inte till mina favoriter men beståndet börjar tunnas ut och ett fint exemplar fascinerar alltid. Använd och var rädd om den!

      Radera
  10. Minns dessa sedan barndomen, kul att se en nu igen!
    Men kom dessa Oplar verkligen ut till privatpersoner? Eller var det innan Posten bestämde att de inte skulle sälja sina bilar utan skrota dem?

    /Fredrik
    www.tjorvenforum.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst hajar man till när man ser den? Det verkar uppenbarligen som några såldes till privatpersoner, men man undrar ju vem som ville ha dem...?

      I helgen läste jag om dina Tjorvar i senaste Klassiker. Mycket trevlig läsning! Visst blir du sugen på en post-Kadett också?

      Radera
    2. Klart att det kliar i fingrarna, med en Post-opel-kadett av denna modell blir man kung hela dagen. Hoppas att den tas om hand av den nuvarande ägaren. Annars kan jag ställa upp!

      /Fredrik

      Radera
  11. Pappa Astor vann andra pris i postens namngivningstävling för den har bilen. Namnet "Gulingen" gav en tuff postgul dunjacka med påskriften "Team Opel".

    Jag minns inte vad förstapriset gick till, men det kan ju inte ha blivit lika folkkärt som "Tjorven" i alla fall....

    SvaraRadera