onsdag 16 januari 2013

K-skyddad Saab

Av kommentarerna att döma på bloggen och på Klassiker.nu var det många som uppskattade Volvo 145:an som var med inlägget på annandagen. Det var något vardagligt och samtidigt speciellt med den är stod som vilken bil som helst i julruschen. Bilen i dagens inlägg vill jag påstå retar sinnena på samma sätt. Bilderna kommer från Joachim och tycker han själv får berätta lite om vad han såg.
Idag stötte jag på en spaning som gjorde mig lika glad som inlägget om den gråa 145:an. Utanför ett köpcentra i Nyköping (SAAB-land) hittade jag den här fina V4:an. Skicket verkade fint, synd bara att det var en liten krockskada vänster fram. Kylarmaskeringen ser ju onekligen bättre ut som originaltillbehör än en hemmagjord wellpappskiva. Nu när jag kollar igenom bilderna på datorn så ser det ut att vara annan nyans på höger bakskärm. Två ägare sen oktober -67 och den inte allt för centrerade parkeringen i rutan gör att jag fördomsfullt gissar på en äldre ägare. Jag vågade inte ta fler bilder in i bilen, känner mig lite som en rekognoserande tjuv när jag bilspanar med kamera. När försvann modet med en bild av husdjuret som var "obligatoriskt" förr?
Lite nyansskillnader men ett vackert djup i lacken.
Skicket och två ägare imponerar stort här, liksom att den ser så blank och ren ut i vintersmutsen. Som svar på Joachims fördomar kan jag väl säga att jag ser mig som relativt ung men ändå försöker placera min bil så långt från andra bilar när jag parkerar vid stormarknader. Och jag känner igen mig i känslan av att vara en tjuv på spaning snarare än en bilspanare ibland.

Möjligtvis kanske den buckliga och rostskadade framskärmen kan bytas ut, men i övrigt är den här bilen i ett perfekt skick och bör bevaras så. Kolla in kylarskyddet, avsaknaden av nackskydd och den lindade ratten. Den är liksom ett levande tidsdokument som bör skyddas på något sätt. För vissa bilar behövs helt enkelt en K-märkning!

K-märkt tillbehör: kylarskydd!
Saab 96 har varit med på bloggen flera gånger tidigare, bland annat här. Dagens bil togs alltså i trafik i oktober 1967, men det är en 68:a vilket man enkelt ser på att den har högre vind- och bakruta jämfört med tidigare i kombination med den gamla fronten. En annan stor förändring till 1968 års modell var att innerbackspegeln flyttats från instrumentpanelens ovansida till framrutans överkant. Fortfarande fanns tvåtaktare på programmet, men efterfrågan var liten och under våren 1968 upphörde tillverkningen.


1 kommentar: