tisdag 12 mars 2013

Fransk funkis

Det är inte meningen att innehållet på Bilspanaren ska vara alltför lättsmält. Visst är det trevligt när en Volvo Amazon eller Saab V4 dyker upp, men bilarna här ska gärna skänka mer motstånd. Bilar som vid en första anblick kan vara totalt ointressanta och där läsaren kanske undrar om jag är riktigt frisk har sin självklara plats här. Om man stannar upp och begrundar lite så kan det nämligen visa sig vara en väldigt ovanlig vagn och inte alls så tråkig och ointressant som den först kan tyckas vara. Dagens bil, om man ens kan kalla den för bil, är definitivt en sådan.

Ett nyare skåp far förbi. Notera fina funkishus i bakgrunden.
Jag har passerat den många gånger och undrat om den ska få vara med på bloggen. Jag tycker ju att den är tuff, men den kanske inte direkt skulle locka läsare. En kall dag i december bestämde jag mig ändå för att fota den och idag bestämde jag mig för att låta den få ett eget inlägg.

Det rör sig om en Renault Master från 1996. Med tanke på skicket hade jag gissat att den var äldre, men sådana här fordon av nyttokaraktär verkar sällan behandlas särskilt ömsint eller ha rostskydd jämförtbart med en personbil. Den har haft fyra ägare och rullat knappt 30000 mil. Några dagar innan bilderna togs ställdes den av.

En titt in genom bakdörrarnas fönster tyder på att den verkar användas som förråd. Kanske lättare att hyra parkering än ett förråd?


Renault Master presenterades 1980, samma år som dess mindre syskon Trafic. Formgivningen var klossig med speciellt utformade dörrhandtag, liknande dem på Fiat Ritmo. Skjutdörren/-dörrarna ligger liksom utanpå karossen. Jag är förtjust i denna inte så insmickrande funkis form. Det är liksom en modern variant av Citroëns HY-skåp.

Hur tänkte man här?
Trots den svårsmälta formen tillverkades den i 17 år. 1998 så en efterträdare som var i stort sett identisk med Opel Movano och Nissan Interstar. Och mycket tråkigare.

Lugn, det är på gång!

5 kommentarer:

  1. En riktig fransk skitbil... Rost och elfel fick man med redan vid leveransen. Funderade på en sådan här när grabben körde cross, men fick rådet att avstå trots lågt pris. Det var nog bäst så...

    SvaraRadera
  2. Tänk ja...hiskeligt otrevlig att köra speciellt längre sträckor och tänk att man faktiskt sitter inne på försäljningsbroschyren till den modellen..hu..som om jag skulle köpt en sån..oavsett vad det stod i broschyren.
    Men den är nog rätt ovanlig idag då dom flesta redan hamnat i skrotpressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tank på hur detta exemplar åldrats gissar jag att kvalitén var sådär...

      Radera
  3. Tack tack
    trodde bara jag tyckte det var den snyggaste skåpbilen sedan Citroen hy
    tråkiga kommentarer förresten, tycker dom Mio är roligare än Bauhaus?

    SvaraRadera