Knappt har jag smält den 404 kombi som jag skrev om sist så dyker ännu en storlastande Peugeot upp! Dessutom en riktig snygging i mina ögon: Peugeot 505 GTI Familiale från 1989. Notera snygga fälgar och kromade rails på taket. Skicket är fint och enligt Transportstyrelsen har den gått knappt 6000 mil. Om det stämmer är det nog en unik bil.
Praktiska jättelastare som denna får ofta arbeta hårt och gå långt. Att det är en GTI kan dessutom ha lockat gasglada och oförsiktiga förare. I detta fall ger dock motorn 116 hästar, vilket inte är överdrivet mycket i en stor familjebil, GTI eller ej. Familiale, eller familjesedan på svenska, är alltså en version med en extra sätesrad längst bak. Trots detta säte finns ett ok bagageutrymme kvar. Det är en stor bil! Kombin var en hel skollinjal (30 cm) längre än sedanmodellen.
Praktiska jättelastare som denna får ofta arbeta hårt och gå långt. Att det är en GTI kan dessutom ha lockat gasglada och oförsiktiga förare. I detta fall ger dock motorn 116 hästar, vilket inte är överdrivet mycket i en stor familjebil, GTI eller ej. Familiale, eller familjesedan på svenska, är alltså en version med en extra sätesrad längst bak. Trots detta säte finns ett ok bagageutrymme kvar. Det är en stor bil! Kombin var en hel skollinjal (30 cm) längre än sedanmodellen.
Peugeot 505 tillverkades i Frankrike från 1979 till 1992, men fortsatte tillverkas i bland annat Afrika, Argentina och Kina. Återigen har jag osäkra uppgifter och några källor hävdar att den fortfarande tillverkas, vilket inte är otroligt. Även modellen mellan 404 och 505, nämligen 504, blev en långkörare. I Frankrike tillverkades den från 1968 till 1983, men produktionen fortsatte bland annat i Argentina till 2002, i Nigeria och Kenya till 2006!
Trots att det mesta man ser i rutan på denna bild är en husfasad anas ändå den extra sätesraden. Notera att det är ett riktig säte och inte ett extrasäte som t ex de bakvända varianter som fanns i exempelvis Saab 95. Av förklarliga skäl kallar vissa detta bakvända säte för ”spyfällan”.
En av de mest slitstarka bilar som byggts. Otrolig lastkapacitet & robust konstruktion. Fortfarande vanlig som taxibil.
SvaraRadera