Idag har det varit grått och regnigt nästan hela dagen, men några ljusglimtar, åtminstone för en bilspanare, dök upp. Ni kommer förhoppningsvis att få se dem här snart. På väg in till stan för att köpa födelsedagspresent till sonen stod denna Peugeot 404 Break från 1971 prydligt felparkerad! Den är rosa vilket inte är original. Transportstyrelsen säger att den är ljusgrå. Trots att den är lite rostig och sliten ser den ut att vara redo för storlast och sedan dra iväg med ett svart dieselmoln!
Break är Peugeotspråk för det vi i Sverige kallar kombi eller herrgårdsvagn. Tilläggas bör väl att även Citroën och möjligtvis någon annan fransk tillverkare kallar sina kombibilar för break. Break är femsitsig, men det fanns också en ännu mer familjevänlig variant som var sjusitsig och hette Familiale. Bilen på bilden ser jättelik ut (det enorma takräcket gör säkert sitt till) och faktum är att kombiversionen av 404 var ungefär 15 cm längre än sedanmodellen (som heter Berline på franska).
En rolig detalj är det lilla hålet i stötfångaren som kan anas framtill. Det är hålet för startveven! Jodå, Peugeot 404 kan vevas igång, om det nu behövs. Tidningen Klassiker har en Peugeot 404 vid namn Clouseau som projektbil och här är en film där startveven demonstreras!
Peugeot 404 började tillverkas 1960 men kombiversionen kom först 1962. Designen stod Pininfarina för. Pininfarina ritade även modeller för British Motor Company (t ex Austin A55 Cambridge Mark II) och Fiat (Fiat 1800/2100) vid samma tid vilket medförde att dessa bilar utseendemässigt är påfallande lika varandra. Peugeot 404 blev en succé med elegant design samtidigt som den var robust och slitstark. Förutom nämnda varianter fanns den också som coupé, cabriolet och pick-up. 1975 lades tillverkningen ned i Frankrike, men tillverkningen fortsatte i Afrika. Jag har olika uppgifter när tillverkningen upphörde men runt 1990 var det och i Kenya eller Nigeria. Någon där ute kanske vet?
Kul!
SvaraRaderaJag har precis köpt denna bil och den är mycket riktigt omlackad i rött men färgen har blekts till rosa och jag kommer troligen lacka om den igen... motorn har bytts till en 504 diesel så den går inte att veva igång längre men motorn är kass så kanske att jag får i en orginalmotor igen.
Mvh
Fredrik Fagerberg Stockholm/Bredäng
Vad roligt att du hittade hit! Blir det originalkulören igen då? Hoppas du får fart på motorn (även om det inte kommer att bli en raket då heller).
SvaraRaderaDen var trevlig!
SvaraRaderaDen har jag kört! :)
SvaraRaderaDen har jag ägt! Rullat uppe i Kiruna. Lagade rost på den men ser att den fått fläckar igen
SvaraRadera