tisdag 14 juni 2011

Storspaning från Norrtälje

För knappt två veckor sen redogjorde jag för en storspaning från Örebro som Jörgen Eriksson gjort. Anders Back gjorde för nästan exakt en månad sen en lyckad spaning i Norrtälje och självklart ville även han dela med sig av sina fynd.

Första bilen är en idag ovanlig syn, en Simca 1000 Luxe Super (LS) från 1966. "Gud en så trevlig bil. Har alltid gillat småbilar med svansmotor" skriver Anders. Och visst är den trevlig! Konstruktionen med motor och drivning bak förknippas väl oftast med folkvagnar men var rätt vanlig på småbilar under femtio- och sextiotalet, varav Fiats och Renaults modeller kanske var vanligast. Detta exemplar har utrustats med lättmetallfälgar vilka jag inte tror är original. Någon läsare som kan identifiera vad de kommer ifrån för bil? En annan fråga som väcks är om denna bil är en bruksbil under sommaren eller om det är en renodlad entusiastbil. Simca 1000 tillverkades från 1962 och ända till 1978!

Bilspanarens Youtubekanal startades i januari men har därefter i stort sett lämnats vind för våg. Någon gång ska jag försöka få mer tid åt den. Någon gång... Hur som helst finns där ett klipp från gissningsvis sjuttiotalets första hälft där åtminstone två Simca 1000 och massor av andra svansmotorbilar är med: Volkswagen, Fiat, Renault, NSU och Porsche. Klippet är en Super 8-film som visar hur amatörförare försöker hantera det beryktade kurvpartiet Adenauer Forst på den än mer beryktade nordslingan på Nürburgring! Notera hur flera förare inte bara överraskas av banans svårighet utan också pendelaxelkonstruktionens lynnighet på många av dessa bilar. Förundras och förfasas över hur bilars aktiva och passiva säkerhet är jämfört med dagens här.

Åter till Anders spaning och här har vi två bilar. Den röda är en Honda CR-X från 1991, en ganska modern bil som nog ändå kan betecknas som en klassiker, en modern klassiker. Liten, tuff och säkert väldigt rolig att köra. Sällan ser man fina orörda exemplar som denna utan många har hamnat i händerna på gasglada unga förare som överskattar sin förmåga både gällande bilkörning och att montera diverse tillbehör på den. Honda CR-X introducerades 1984. Bilen på bilden tillhör den omarbetade versionen som tillverkades 1988-91.

Den gula bilen är en Volvo 142 från 1970. En "trotjänare" tycker Anders det verkar som och som får rulla som bruksbil trots aktningsvärd ålder. Volvo 140 har jag berättat om vid flera tillfällen, senast i mitten av maj då tre stycken figurerade i ett och samma inlägg.

Nästa bil är väl också en trotjänare, en Peugeot 504 från 1976 som rullar som bruksbil. Peugeot 504 är en av mina absoluta favoriter då jag tycker den är ruskigt snygg, även om bakpartiet är lite mesigt. Peugeot 504 debuterade 1969 då den även vann titeln Årets Bil i Europa. I Europa lades tillverkningen ned 1983 men fortsatte i flera länder, som till exempel Nigeria, Kenya och Argentina. Pickupvarianten fortsatte säljas i Europa ända in på 90-talet och i Kina upphörde produktionen av den först 2009! Fler Peugeot 504 kommer att figurera här på bloggen inom en alltför lång framtid hoppas jag.

Utanför jobbet hittade Anders denna Hundkoja, eller Rover Mini Cooper som just detta exemplar heter. Den är från 1998 och är ju lite för ny för den här bloggen, men då den ser i stort sett oförändrad ut jämfört med den första årgången 1959 så platsar den. Fler, gamla Minis eller hundkojor, kärt barn har många namn, kommer också att dyka upp här snart. Det mesta har väl skrivits om dem men vill du läsa lite mer hänvisar jag dig till bloggkollegan Biltrafik som också spanat in just denna bil!

På de tre sista bilderna ser man att Anders förflyttat sig till stormarknaden. Först sprang han på en Opel Kadett GL från 1981. Att fjädringen kapats och takräcke lastat med skidor och halmbal monterats kan kanske se kul ut, men att dessa åtgärder har knappast förlängt bilens livslängd. Detta är den Kadett som kallas D och som var den första framhjulsdrivna Kadetten. Den kom som 1980 års modell och ersattes av Kadett E 1985.

Nästa intressanta bil på stormarknaden var en Plymouth Barracuda från 1965. Det är svårt att säga något om skicket på bilen utifrån bilden men den ser orörd ut. Bilen verkar någon gång ha ramlat ur registret då den har en registreringsskylt som börjar på X (som man började med 2005) och togs i trafik för första gången 2005 men trots detta är svensksåld. Plymouth Barracuda debuterade 1964 och man kan säga att det från början var en fastback-variant av Plymouth Valiant. Kännetecknande för designen är jättelik välvd bakruta. Fult eller fint? Smaken om baken är som baken.

Nu är vi framme vid slutet och en Audi 80 CL från 1984 som ser ut att vara i ett riktigt fint skick. Detta är den andra generationens Audi 80 som kom 1979. Den är liksom den första generationens Audi 80 en snygg bil, båda designade av Giorgetto Giugiaro. En ansiktslyft och inte lika snygg Audi 80 har varit med på bloggen tidigare.

Puh! Bidrag från läsare fortsätter att komma in och det är jätteroligt! Jag har nu kommit till den punkt då inte alla bidrag kan komma med men min målsättning är att några av alla bilder åtminstone ska komma med någon gång, även om det ibland dröjer. Nästa inlägg tror jag dock att jag kommer att tillägna något av min egna fynd.

11 kommentarer:

  1. Tackar, det är alldeles för lite Simca i bloggar nu för tiden...

    SvaraRadera
  2. Kul att min spaning kom med! Tror kanske att simcan rullar som bruksbil på sommarn och vilar sig någonstans vintertid. Hur som helst en mycket trevlig liten pjäs!

    SvaraRadera
  3. Trevlig spaning! Synd på kadetten bara, de är faktiskt riktigt trevliga bilar.

    Lättmetallfälgarna på Simcan är nog någon form av Simcafälgar i varje fall. Jag har sett likadana fälgar på både Simca 1200 coupé och 1100 TI.

    504:an undrar jag om den inte kan tillhöra någon form av samlare då jag fotat en grön 504 på vad jag tror är samma gata för ett år sedan.

    SvaraRadera
  4. Jag vet vem som äger 504:an och jag tror han äger två styckna, så man kan kanske benämna honom som samlare. Vet dock inte om den andra 504:an är mer som en reservbil då denna 504:a ger upp, bilen rullar iaf i ur och skur året runt.

    SvaraRadera
  5. Simca jo jag tackar! Trevligt inslag i trafikvimlet.

    SvaraRadera
  6. Min son, 2,5 år, har sjungit en sång på dagis till melodin "Jag har en gammal moster..." som går så här: Jag har en lite sopbil och den går jättebra, jag hämtar dina sopor som inte du vill ha. I morse kom han med en av sina leksaksbilar i form av en Simca 1100 och sjöng: Jag har en gammal Simca och den går jättebra, jag hämtar dina Simcor som inte du vill ha. Jag är stolt och lite skrämd...

    SvaraRadera
  7. Ja men det är ju klockrent =) Vi föräldrar måste ju se till att främja barnens intresse av äldre fordon! Undra om man kan få förskolan att bara köpa in leksaksbilar från tradera?

    SvaraRadera
  8. Härligt med simcan!
    Peugeot 504 hade mina föräldrar något år när jag var liten och även mina morföräldrar hade en. Som sagt är bakpartiet mesigt men i övrigt är den riktigt snygg. Skurkarna i "Ur dödlig synvinkel" kör 504 när de jagar Bond i en 2CV:
    http://www.youtube.com/user/dalecooper54#p/u/8/YSqIpQHSiCI

    SvaraRadera
  9. Simca 1000 fanns också som en liten vacker coupé, länge sedan man såg någon. Skall kolla om den går att googla upp...

    SvaraRadera
  10. Visst gick det! Kolla själva alla Simca-afficionados!

    SvaraRadera
  11. Jag googlade på simca och hamnade här jag tog körkort 1980 och de jag hade råd med var en gamla simca för ett par tusenlappar till att börja med.

    Men igår augusti 2012 städade jag i en gmla orörd låda och vad fann jag där en instruktionsbok till min simca 1100.. eller rättare sagt en reklambrosshyr texten på första sidan är

    SIMCA 1100..bilen för begåvat folk!!!

    Tittade om det fanns nån samlare av simca prylar. Men såg din sida bilintresse har jag så kul sida du gjort. Tack och hej..

    PS jag hade en simca 1100 kombi modell.

    SvaraRadera