tisdag 21 juni 2011

Subaru i semestertider

För en knapp månad sen skrev jag ett inlägg där en Subaru 1800 från Ljusdal är med. När jag besökte en stadsdel i Uppsala jag inte utforskat så noggrant tidigare fann jag en till! Det kanske finns många? Skicket är väl likvärdigt med den förra Subarun men den här har gått nästan 30 000 mil mer, så den är ursäktad tycker jag. Den dock endast haft tre ägare, fyra färre än olycksbrodern i norr.

Om vi koncentrerar oss på själva designen på denna bil kan man väl konstatera att den inte är särskilt vacker. Hjulen är små och sitter långt in och andra detaljer är rätt klumpiga, se till exempel det överdimensionerade tanklocket. De modernare extraljusen hjälper inte till heller. Att bilen är ful behöver dock inte betyda att jag inte gillar den. Tvärtom anser jag att det är en bil att bevara.

Idag börjar min semester på allvar och det kommer att innebära begränsad tillgång till dator och internet. Det kommer säkert att innebära att uppdateringarna av bloggen kommer att bli mer sporadisk. Vi får se hur det blir med det, men det kommer säkert att göra mig gott att koppla ner, och av, ett tag. Förhoppningsvis blir det i alla fall en del intressant bilspotting som ni får läsa om senare!

4 kommentarer:

  1. Spännande design, framänden är typiskt japansk men bakänden med sin sluttande bagagelucka får mig närmast att tänka på öststatsbilar. FSO Polonez dyker upp i huvudet, även om den hade halvkombilucka.

    Ha en trevlig semester!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Med sin sluttande baklucka påminner den lite om Renault 12 eller kanske Saab 99. Lite.

    SvaraRadera
  3. Jag mötte en Subaru igår ovanför Strömsund.
    Av generationen efter denna men av sedanmodell, vilket inte är så vanligt.
    Ljusblå metallic var den och i hastigheten såg den ut att vara i fint skick.

    SvaraRadera
  4. Säkerligen är sedanmodellen ovanligare än kombimodellen i kombilandet Sverige. Jag gissar Subaru överlag dessutom är vanligare i norr där fyrhjulsdriften kan vara till mer nytta än i söder.

    SvaraRadera