Idag blir det fyrhjulsdrivet för hela slanten på Bilspanaren! Fyra bilar, två bilder kommer från mig och två från spanaren i Ljusdal, Marcus Helsing. Dessutom har två nya märken har premiär på bloggen!
Först har vi en trevlig Subaru 1800 från 1982 i Ljusdal fotograferad i mitten av april. Den ser riktigt sliten och övergiven ut, men är i trafik och besiktigad. Jag gissar att detta är en mycket ovanlig bil i Sverige, dels är nog många borta och dels kan jag tänka mig att rätt få såldes då detta år var första året för Subaru i Sverige. En bil värd att bevara. Denna modell hette i Japan Leone men i Sverige kallades den inte för det. Det var först kommande, och sista, generationen som kom 1985 som fick heta Leone även här.
Sen har vi en pensionär, det vill säga ett före detta yrkesarbetande fordon. Det är International 1210 från 1971 som högst troligt varit brandbil, färgen och två rejäla signalhorn som sticker ut genom grillen avslöjar bakgrunden. Miltalet brukar vara lågt på gamla brandbilar då de mest står parkerade i väntan på utryckning. Transportstyrelsen säger knappt 3 000 mil, men det låter väl lite i underkant?
Jag vet inte så mycket om just denna modell men tillverkaren International Harvester (IH) slutade i alla fall tillverka denna typ lätta lastbilar 1975. International Harvester tillverkade mest redskap för jord- och skogsbruk, traktorer och fordon av nyttokaraktär men också lätta fyrhjulsdrivna bilar som denna. Den mest kända modellen är nog Scout.
Nästa fordon är en återigen från Ljusdal och den som beundrar bilen är Marcus femårige son. Även denna bil är en pensionär, i detta fall en före detta militär. Jag antar att det är så för den kom första gången i trafik 1993 men är inte privatimporterad, antagligen för att den varit registrerad som just militärfordon. Liksom före detta brandbilar så brukar även före detta militärfordon ha låga miltal. De står ju mest och väntar på krig. Transportstyrelsen säger att denna gått 8 000 mil.
Det rör sig om en Volvo L3314 PU (PU står för pickup) från 1968, men är mer känd som "Valp". Volvo själva kallade den däremot för det mer internationellt gångbara men fånigare Laplander. Valpen togs fram för militärt bruk och en första serie kallad P2304 presenterades 1959. Många komponenter kom från Volvos personbilar vilket gjorde tillverkningen billigare. L3314 tillverkades 1963-1970 och ersattes av den större C3-serien. Vissa civila kunder efterfrågade den enklare Valpen och 1977 startade tillverkningen igen. Modellen tillverkades i Ungern och var mycket lätt uppgraderad och kallades C202. Tillverkningen av den upphörde 1981.
Sist har vi en Land Rover 88 från 1980 fotograferad utanför en nedlagd bensinmack i Uppsala. Jag tänkte inte säga så mycket om den annat är att jag är minst sagt svag för gamla Land Rovers. Det bör framgå av mitt första inlägg om modellen.
Nästa gång blir det otvivelaktigt tvåhjulsdrift!
Internationalen sågs vid Ulva Kvarn i kväll. En del trevliga fordon trots blåsten. En Saab 95 V4 polisbil bland annat.
SvaraRaderaKul! Det var väl premiär okväll? Jag brukar ta mig till Ulvaträffarna 4-5 gånger per sommar. I helgen är dock siktet inställt på Wärstamarknaden.
SvaraRaderaI helgen såg jag filmen "Himlen är oskyldigt blå" och där är en sån Polissaab med, gissningsvis samma.
http://3.bp.blogspot.com/-HYoxACCbOnU/TdwLxsQaemI/AAAAAAAAAKU/pyyXfVPdfDY/s1600/IMG_5405.jpg
SvaraRaderabild på bilen
Nähäpp det var en annan. Bilen i filmen tror jag tillhör polismuseet och är av senare årgång.
SvaraRaderaSom Göteborgare så kan jag inte hålla mig från denna vits:
SvaraRaderaVid en eldsvåda kan man inte tycka annat än att "Internationalen till alla lyckan bär".
I höjden räddarn vi ej hälsa...
SvaraRaderaLand Rovern i inlägget (det kan väl knappast finnas fler i samma färg i Uppsala-trakten) hör hemma i Sunnersta. Bilen har stått vid ett hus på svalvägen sedan urminnes tider, ch förhoppningsvis gör den det än idag.
SvaraRadera