söndag 1 maj 2011

Parvis parkering

Jag har flera gånger tidigare konstaterat att om man kör en äldre bil parkerar man gärna bredvid en annan äldre bil om man har möjlighet. I eftermiddags var jag och handlade medelst bil och se vad som parkerat intill min Volvo 164 när jag var klar!

Den smutsorange bilen är Opel Kadett 1,2 S från 1979 som var riktigt fin. Ibland kan man misstänka att det är en äldre dam eller herre som är ute och luftar sin klenod på söndagseftermiddagen men att så inte är fallet avslöjas av moderna lättmetallfälgar, vita blinkers- och bakljusglas samt sportigt avgassystem. Här är det en yngre entusiast som är i farten.

Denna Kadettmodell kallas Kadett C på Opelspråket och fanns 1973-79 och denna bil har det ansiktslyfta utseendet som kom 1977. Om du vill se hur den såg ut innan kan du titta på den Kadett C från 1974 som jag skrev om i december.

För att lätta lite på mitt dignande bildarkiv skickar jag också med ett annat par som dragits till varandra: två Kadetter som jag fångade på bild för en månad sedan. Den röda är också från 1979 men här i halvkombivariant som kallades City. Den är i ett ruffigt bruksskick men på grund av den regnvåta lacken ser den ser finare ut än vad den är.

Bilen framför är en Kadett Caravan 1,6i från 1991 med det fåniga tilläggsnamnet Fun. Detta är den sista Kadettmodellen, kallad E, som kom 1985. Den blev då Årets bil i Europa. 1992 ersattes Kadett av Astra.

Den orange Kadetten tillhörde alltså inte en äldre herre men nästa inlägg kommer att handla om äldre herrars bilar. Jag tycks nämligen ha funnit det perfekta spaningsstället för sådana!

14 kommentarer:

  1. Ja det är inte mycket som är "Fun" med en Kadett Caravan, en GSi är betydligt roligare.../Johan S.

    SvaraRadera
  2. Att parkera bredvid en annan gammelbil minskar ju risken för dörruppslag, om det inte är just en äldre dam eller herre som äger den andra bilen.

    Kadett Fun måste vara ironiskt menat. Kadett Dreary Heap of Misery är mer passande, även om det inte är ett direkt säljande namn...

    SvaraRadera
  3. Det är väldigt många tilläggsnamn som klistras på bilmodeller, gärna i slutet av sin levnad, som känns fåniga/ironiska.

    SvaraRadera
  4. Om inte FUN dög fanns förstås möjligheten att välja en BEAUTY...

    SvaraRadera
  5. Roligt att se lite bilder på kadett c, jag äger själv en röd -78 så hjärtat klappar lite extra för dom!

    SvaraRadera
  6. Innan man föraktar ägaren av den bruna kadetten så ska man ha i åtanke att sådana där vita blinkers och baklampor säljs för ganska mycket pengar på tyska ebay, så ägaren måste ända känna att bilen är värd att kosta på och bevara! Den är ju fortfarnade mycket enkel att återställa till ursprungligt skick. Måste själv erkänna att jag körde runt på 90 tals BBS fälgar på min kadett förra sommaren. Men i år har jag tagit mig i kragen och monterat 13 tummarna med dom rätta navkapsel kåporn! =)

    SvaraRadera
  7. Jag la en positiv värdering i "en yngre entusiast". Kadettägaren är nog väl medveten om vad den har för bil och målet verkar vara att hålla den i återställbart skick, t ex har ju en sänkning undvikits. Jag har frångått strikt originalskick på min bil också, även om det är småsaker och jag använt gamla grejer (USA-bakljus och navkåpor från P1800).

    SvaraRadera
  8. Ja, dina bakljus ser väldigt mörka ut. Är det alltså röda blinkers bak? Vad säger bilprovningen om det? Du har även två dragkrokskontakter. Varför?

    SvaraRadera
  9. Till och med 1975 års modell är röda glas ok. Jag sätter ibland dit originalglasen när jag blir lite nojjig. Det känns lite säkrare med orange glas då det syns bättre och folk är vana vid det. Jag börjar förresten känna mig rätt ensam om att använda blinkers nuförtiden.

    Den lilla kontakten är till elbromsat släp, vad jag vet. Ovanligt tror jag. Helst vill jag ta bort draget då det bara stör utseendet.

    SvaraRadera
  10. Har du noterat att den bruna kadetten har vad jag tror man kallar "böse blick". Det vill säga att man har gett strålkastarna ögonlock för att få ett argare utseende. Ser ut att vara seriöst utfört!

    SvaraRadera
  11. Se där! Det såg jag inte! Jag är inget proffs på Opelstyling men då kanske en sänkning kommer med små breda 13"-hjul och lågprofildäck?

    Jag tycker bilen är mer orange, men både du, Anders, och Transportstyrelsen säger brun. Då säger vi att det är så.

    SvaraRadera
  12. Den nedvikta kanten på motorhuven verkar omgjord precis ovanför strålkastarna för att ge "böse blick". Proffsigt.

    Ser även ut som att bilbältet är kopplat (och försett med logga). Varför kopplat? För att kunna åka utan bälte men ge sken att man har det på sig? Oproffsigt isåfall.

    SvaraRadera
  13. Jag tror kulören går under någon av följande namn: safari, colorado eller atlasbeige. Men jag kan hålla med om att den ser mer orange ut. Hade den där kulören på en kadett -79:a som tyvärr är skrotad sedan länge. Varje gång man var på bilprovningen så fråga dom: jaha vad är det här för färg då? Du kan själv få välja, röd eller brun!? Orange eller beige existerade inte i deras datasystem.

    SvaraRadera
  14. Ja det är kul att se vad Transportstyrelsen säger vad vissa av bilarna på bloggen har för färg. Jag hade en gång en guldfärgad Volvo 244 som var "gul". Nuvarande Volvo är otvivelaktigt grå, både enligt mig och Transportstyrelsen.

    SvaraRadera