
Båda bilarna är alltså tvillingar sånär som på karossformen, den övre är en fyrdörrars sedan och den undre en femdörrars halvkombi. Ljusgrönmetallic var en färg som prydde många åttiotalsbilar. Med den äran! Många bilar verkade som gjorda för denna färg. Båda bilarna ser också ut att vara i ett fint skick och båda har faktiskt haft endast fyra ägare var. Trots likheterna har den övre gått endast 12 500 mil men den undre har gått 20 000 mil till!
Mazda 626 kom i sin första skepnad 1979 och var då bakhjulsdriven. 1983 kom modellen ovan, en rätt snygg bil, tycker jag. 1988 kom en modernare och rundare modell. Efter det kom två generationer till innan modellnamnet gick i graven 2002 då Mazda 6 kom.
Det kommer att dyka upp fler japanska bilar här på bloggen snart, men det är en sak som bekymrar mig. Jag har ännu inte lyckats hitta en enda sjuttiotalsjapan! Det närmaste jag kommit är en Honda Accord från 1980, men det vore kul med en lite äldre bil. Jag vet att det inte är lätt men det vore väldigt trevligt samtidigt som det är en utmaning. Nu kan det här kanske uppfattas som en uppmaning att skicka fler bilder. Det är väldigt kul när läsare gör det, men i detta fall har jag gjort detta till ett personligt mål att uppnå. Kan själv! Hoppas jag.
När jag var liten så hade vi en 323 i den färgen. Jag skrev ju själv lite om dessa snygga åttiotalsfärger för ett tag sedan:
SvaraRaderahttp://biltrafik.blogspot.com/2011/03/80-talet-som-ni-trodde-att-ni-aldrig.html
Ja jag tänkte på det när jag såg dessa bilar. Borde såklart länkat till ditt inlägg! Din Porsche har väl en färg som räknas in i denna kategori sobra kulörer?
SvaraRaderaJajamensan, platinametallic! Den är en nyans mörkare än champagne, vilket borde betyda samma färg som en skummande tysk lager. En härlig färg!
SvaraRaderaDen första 626an 79-82 är ju ruskigt ovanlig numera, skulle vara kul att se en sådan i trafik. Modellen som kom 1988 är den snyggaste tycker jag, speciellt i sedanutförande. /Johan S
SvaraRadera