Denna modell kallas Typ 3, Typ 1 är folkvagnen och Typ 2 folkvagnsbussen. Grunden var dock densamma för alla tre: luftkyldsvansmotor och bakhjulsdrift. Typ 3 presenterades som 1962 års modell, och hette då Volkswagen 1500 beroende på motorns storlek på 1,5 liter. Första varianten var en sedanmodell, kallad Limousine på Volkswagenspråk. På engelska och bland Volkswagenfantaster idag kallas den notchback. Snart kom även en kombi, Variant, som ibland kallas squareback.
Modellen på bilden kom 1966 och kallades TL vilket stod för Touren-Limousine. Den brukar nu kallas fastback. Samma år förstorades motorn till 1,6 liter och modellen döptes om till 1600. År 1968 blev Volkswagen Typ 3 den första massproducerade bilmodellen med elektronisk bränsleinsprutning. Dessa modeller kallas 1600 LE eller TE beroende på kaross, där E står för Einspritzung, insprutning. 1970 kom en ansiktslyftning med bland annat förlängd front och större kofångare, en nödvändighet för att möta amerikanska säkerhetskrav. 1973 lades tillverkningen av Typ 3 ned.
De tre resterande bilarna är av Typ 1 och bör vara bekant för de flesta. Tio stycken har faktiskt figurerat här på bloggen tidigare och jag har skrivit om modellen flera gånger, bland annat inlägget jag hänvisar till ovan.
Den första är en 1200 från 1962 i ett fantastiskt fint skick och som står parkerad på exakt samma plats som 65:an i ett tidigare inlägg. En annan smått fantastiskt sak är att bilen endast haft två ägare under nästan 50 år! Miltalet anger Transportstyrelsen till 9 350 vilket kanske kan stämma med tanke på skicket.
Att detta är en 62:a ser man på att den har Wolfsburgs stadsvapen i fronten, vilket försvann året efter, och att bakljusen är större med orange blinkersglas, vilket var nytt för året. Notera de trevliga nackstöden som hängs ovanpå stolsryggen. Jag minns att min mormor hade ett sådant på en av sina fåtöljer, men jag gissar att den tidigare använts i hennes Peugeot 204.
De två sista bilderna kommer från Marcus Helsing i Ljusdal. Den första är en 1300 från 1966 som lite ängsligt tittar fram bakom en halvöppen garagedörr. Kanske är det den första vårsolen den fått se på länge? Den har i alla fall endast haft tre ägare och miltalet anges till knappt 9 700. Kan det stämma? 1966 var första året för 1300-motorn. Notera trevliga varselljus. Det brukar vara ett tecken på orörda originalbilar.
Sist har vi en 1300 från 1968, det första året med upprätta strålkastare och stora kofångare. Bilen står i Gällö i Jämtland och är utrustad med lättmetallfälgar. Ja och så lite annan utrustning som jättehögtalare, reklam för dagens lunch och dekaler som ska få den att likna världens kanske mest kända folkvagn, Herbie. Herbie har spelat huvudrollen i sex filmer från 1968 till 2005.
I och med detta har jag nu prickat in ett stort antal årsmodeller av folkvagnen: 1962 samt alla från och med 1964 till och med 1974! Då gäller det med andra ord att hitta en 63:a!
Typ 3 Fastback är en riktigt snygg VW-modell. Ännu snyggare är den före 1970, med kortare nos och små smäckra blinkers.
SvaraRaderaKan inte annat än hålla med!
SvaraRaderaÄven Varianten är snygg! Typ 3 har ärvt lite av glamouren från Karmann-Ghian, eller verkar det bara så för att de är så ovanliga?
SvaraRaderaNämen titta , lite Volkswagens ! Kul ! Såna måste vi se flera av ! ;)
SvaraRaderaHelsing
Det verkar som om du fått ordning på kommentarstrubblet! Välkommen och tack för bilderna!
SvaraRaderaMånga typ 3 gick väl folkracedöden till mötes tyvärr. Mina föräldrar hade en Variant när jag var liten, den ansiktslyfta versionen troligtvis en -70 eller en -71a. Jag tyckte att den var ruskigt ful....../Johan S.
SvaraRaderaJo jag har sett en del typ 3 dö folkracedöden, några med en B20 i "skuffen"...
SvaraRadera