Jag har tidigare fotograferat inifrån lägenheten på fjärde våningen med rätt lyckat resultat. För en tid sen blev det aktuellt igen att fotografera hemifrån. Resultatet blev dock mindre bra. För att förklara orsaken till detta får ni följa med in i mitt huvud för en stund för att se vad som försiggick där när bilden togs.
Nämen titta, en Saab 900 "trubbnos" (modellerna innan 1987 som har upprätt front) nere på gatan. Kul! Men vänta nu... Den har Incafälgar (som satt på Saabs tidiga turbomodeller)! Är det en tidig turbo? Nä, den saknar spoliler. Men den är blåmetallic så det kanske är en lite lyxigare GLE eller EMS? Jag får gå ner på gatan och titta närmare. Nej men vänta nu! Varför går en ung tjej mot bilen? Unga tjejer kör väl inte gammal Saab 900 med Incafälgar? Var är kameran? Nämen hon går in i bilen! Snabbt, byt till 250-millimetersobjektivet så du hinner fånga den! Åh, var är det!? Ånej, hon startar bilen! Åh, inte skaka nu. Klick. Klick. Puh!
Följande scen utspelade sig en varm tisdagskväll för några veckor sen. Vittne till händelsen blev min fru som fick se mig rusa runt mellan fönstren i lägenheten för att få en så bra bild som möjligt, helst med registreringsnumret på, trots stress och omöjlig vinkel. Hon skrattade lite lätt åt mig.
Saaben visade sig att det var en 900 EMS från 1981 som av de rätt vissna bilderna ser riktigt skaplig ut. Många har lite svårt för Incafälgarna men de passar bilen fint, tycker jag. Om de är original på bilen eller ej vet jag dock inte. Annan utrustning jag kan se som bilen har är taklucka och nackstöd i baksätet. Bilen visar sig ha haft fyra ägare och gått drygt 18 000 mil.
Saab 900 introducerades 1979 och slutade tillverkas först 1993. Bilen var en vidareutveckling av Saab 99 som kom redan 1969. Toppmodellen av 900 var självklart Turbo men under den kom EMS och GLE som hade insprutningsmotor på 118 hästkrafter. Skillnaden mellan dem var nog att GLE skulle uppfattas som lite lyxigare och EMS som det sportigare alternativet. Eventuellt kan det ha varit så att GLE endast gick att få med fem dörrar och EMS med tre. Någon läsare som vet? EMS står för för den något underliga beteckningen Electronic Manual Special och beteckningen dök upp på 99:an 1972. En 99 EMS har jag berättat om tidigare.
Bilen i inlägget har tyvärr inte dykt upp igen. Trots att jag inte hann ner på gatan är jag ändå nöjd att jag fångade den. Och som ni förstår är jag en mycket lyckligt lottad man som har en fru som står ut med mina egenheter, eller konstigheter om man så vill.
Låt oss hoppas att det i framtiden ses som fullt normalt för unga tjejer att köra 900 med incafälgar! Du har det bra du, som har möjlighet att bilspana (hjälpligt) från fönstret. Även jag har en förstående fru, men jag kan inte utnyttja detta faktum fullt ut då vi bor på en återvändsgata utan mycket trafik.
SvaraRaderaDet finns hopp om mänskligheten när en ung tjej väljer en sån pärla...
SvaraRaderaOch du behöver inte vara ensam min flickvän är rätt van vid fotograferade på dom mest lustiga tillfällen=)
Är ingen saabkunnare men kollade i 1981 års Alla bilar och där finns enbart GLE som fyrdörrars EMS tredörrars.
Det är härligt med en förstående familj. Jag fick en tår i ögat för några veckor sedan då min 4 åriga dotter sa till mig: "titta pappa vilken fin bil", då en amazon rullade in på en parkering.
SvaraRadera@Biltrafik: Vi får hoppas på det!
SvaraRadera@FLAK: Fyrdörrarsmodellen kom som 81 års modell så det kan stämma att GLE då bara fick detta utförande. Innan fanns den med fem dörrar. En 900 GLE från -79 i denna blå färg står på min önskelista.
@Anders Back: De är fina, ungarna. Min 2,5-årige son kan identifiera folkvagnar som han kallar för "Blubbla". Han kallar även andra äldre bilar med runda former för Blubbla, senast en Jaguar MkII... Senaste upptäckten är att bilar med diagonal ribba i grillen heter Volvo. Amazon räknas dock inte dit. På Wärstamarknaden i helgen fick ha syn på en Austin Healey Sprite ("Frogeye") och frågade "Får jag låna den?". Han trodde det var en leksaksbil...
ja, gle fanns som 5dörrars cc 79-80 och som 4dörrars sedan 81-84, 900ems 79-84.
SvaraRaderahar sett bilen ett flertal gånger i stan, kul ;)
Tack för den infon! Jag har aldrig sett bilen tidigare, eller senare för den delen.
SvaraRaderaglömde skriva att 900ems fanns bara som 3dörrars combicoupe, medans 99ems bara fanns som 3d sista året -78 (jag har en :)) och som 2d sedan 72-78.
SvaraRaderaDet var väl också så att 99 turbo var tänkt att heta 99 ems turbo från början?
SvaraRadera