fredag 27 maj 2011

Sorgliga syskon

Till dagens inlägg har jag lyckats hitta två Mitsubishisyskon: Lancer, i samma kulör men med olika fason på karossen. Notera även att de utrustats med likadana eftermarknadshjulsidor! Passar de modellen extra bra? Denna kantiga Lancer börjar bli rätt sällsynt och exemplaren i detta inlägg ser rätt sorgliga ut. Snart är de borta!

Överst har vi en Mitsubishi Lancer GL stationsvagn från 1989 utrustad med det populära åttiotalstillbehöret extraljusgrill. I mina ögon är det en rätt tråkig bil men med två fräsiga detaljer: bakljusen och det upphöjda taket som avslutas med någon typ av luftslits. Designen på bakre stötfångaren ser rätt stökig ut.

Detta exemplar är inte allvarligt angripet av rost men ser rätt tråkigt ut i alla fall. En bakdörr har bytts och saknar handtag och huven ser något uppbruten ut. Bilen är fullpackad med grejer och endast förarsätet går att sitta i. I kombination med att bilen varit avställd sen 2008 har den karaktären av "pundarbil", ett elakt uttryckt för en bil som köps snorbilligt och som dess ägare kör, och eventuellt bor i, trots att den vare sig är besiktigad eller skattad. Om detta stämmer in på denna bil eller ej vågar jag dock inte svara på.


Sen har vi en Lancer GLX från 1988. Den här bilen är ett exempel på att få ägare inte är en garanti för ett bra skick. Den har endast haft tre ägare och är besiktigat och i trafik, men har dock rikligt med rost. Dessutom har den fortfarande vinterdäck på, visserligen odubbade, där ett av de främre är i ett trafikfarligt skick!



Mitsubishi Lancer introducerades 1973 och är idag inne på sin åttonde generation, beroende på hur man räknar. Bilarna haft olika namn beroende på marknad så det är inte helt lätt att hänga med. Jag är osäker på vilka generationer som sålts i Sverige men den i detta inlägg gjorde det i alla fall och tillverkades 1983-89.

Fler åttiotalsjapanare kommer att dyka upp snart men tyvärr lyser sjuttiotalarna med sin frånvaro. Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. De där hjulsidorna har jag också sett på ett flertal Lancer så jag börjar nästan tro att de var nån sorts orginaltillbehör?

    Den första Lancern som såldes i Sverige var bakhjulsdriven och såldes 1981-82. 1983 fanns en variant som kallades Lancer F och var en sedanversion av Colt. Modellen på bilderna här kom 1984, då med en lite annorlunda front med karaktäristiskt långsmala blinkers ovanpå stötfångaren fram.

    Sjuttiotalsjapanerna är svåra att hitta men de finns där ute! Jag har sett två stycken i Uppsala denna vecka, en Mazda 323 och en 79:ans Toyota Starlet på en parkering i Eriksberg.

    SvaraRadera
  2. Tack för de upplysningarna! Var du såg 323:an orange? Jag har nämligen sett en sån men inte fångat den på bild. En Starlet har jag också hittat kan jag väl avslöja men en lite nyare. Kommer snart.

    Jag blir mer och mer fascinerad av dina bilder. Jag måste erkänna att jag också blir lite glad när jag lyckats hitta bilar som inte du har...

    Jag passar på att göra reklam för dina bilder här. Se och förundras! http://www.flickr.com/photos/fruttan/

    SvaraRadera
  3. Sjuttiotalet var i Jämjö idag...det var marknad och man spanade in parkeringen och hur vi kom dit?
    Blå Mocca förstås=)
    http://bluemocca.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Visst var Mazdan orange! Trevligt om mina bilder kan glädja någon och jo det finns ju fortfarande en hel del modeller som jag inte sett än...

    SvaraRadera
  5. En Lancer kombi-88 hade jag mellan 1999-2002. En bra bil men den var ruskigt rostig så det var inget exemplar att spara. Däremot så finns det en tokfin Lancer kombi-89 som rullar i samhället jag bor. En enägarbil som rullat omkring 13000 mil. Gubbägd såklart.

    Lancer kombin fanns ju med dubbla takluckor också, på GLX modellen. /Johan S.

    SvaraRadera