lördag 14 maj 2011

Toyota Brown

Det har varit lite problem med Blogger (bloggverktyget jag använder) och därför har det senaste inlägget liksom de senaste kommentarerna försvunnit. Jag hoppas de dyker upp igen. Nu över till något roligare!

Imorgon är det dags för årets Träffpunkt 70 i Borås. Det är bilträff för endast sjuttiotalsbilar anordnad av tidningen Klassiker. Det är tredje gången den anordnas och varje år har haft ett tema. Första året var det orange, andra året grönt och i år är det brunt som gäller. Det betyder alltså att du är extra välkommen om du kommer i en brun bil. Vågar man gissa att nästa år blir temat gult?

Detta är verkligen en träff jag skulle vilja åka på men det har tyvärr aldrig blivit av och det blir inte det i år heller. Det är långt att åka till Borås och just maj är extra tung arbetsmånad för lärarkåren: kurs- och terminsavslutning, nationella prov, betygssättning och allt vad det kan innebära. Så någon extra ledighet blir det inte tal om. Jag har ju dessutom en blogg att ägna min tid åt! Men jag säger som vanligt: Nästa år Borås!

Jag skrev också förra veckan att jag gärna, på egen hand, skulle vilja fånga en sjuttiotalsjapanare på bild. Och nu har jag en – brun dessutom! Bilen är en Toyota Corolla KE30 från 1975. Tyvärr är det inte jag som såg den utan bloggaren Farbror Sid som fångade den körande vid Gustav Adolfs torg i Stockholm . Stort tack!

Toyota Corolla som modell debuterade 1966, gissningsvis som 1967 års modell, och den modellen kallas E10. 1970 kom efterträdaren E20 och bilen på bilden är ur den tredje generationen, E30, som tillverkades 1974-81. Då Corollan med varje generation växte storleksmässigt så lät Toyota under sjuttiotalet de olika modellgenerationerna överlappa varandra. Därför kunde det vara viktigt om det exempelvis var en Corolla KE20 eller KE30, där den senare alltså var större och modernare.

Toyota är världens mest tillverkade bilmodell. Nu är ju det en definitionsfråga. Volkswagen typ 1, det vill säga folkvagnen, brukar också kallas världens mest sålda bilmodell. Gällande Corolla handlar det om att bilar med namnet Corolla är de mest tillverkade. Gällande folkvagnen handlar det väl om att bilen knappt ändrades (återigen en definitionsfråga) under alla år den tillverkades. Ställ en ny Corolla bredvid den första generationen så finns inga likheter. Ställ en folkvagn från trettiotalet bredvid en från sjuttiotalet (jo jag vet att de tillverkades ända till 2003) så ser du visserligen skillnader, men du ser också tydligt att det är samma modell. En definitionsfråga som sagt.  

Åter till Corollan på bilden. Bilen är svårt matt i lacken och det kliar i putsarfingrarna! Framskärmarna är gissningsvis bytta och visar nog vilken färg hela bilen borde ha. Bakluckan har fått en fläck polerad. Kanske är en helpolering på gång? Hoppas det. Fälgarna kunde få lite färg också, sen är det bara att åka fint till Träffpunkt 70!

Toyotas äldsta modellnamn är, vad jag vet jämte Land Cruiser, Crown. Det är namnet på en av tillverkarens lyxmodeller. Rubriken är så klart en ordlek med detta modellnamn och den här bilens färg. Om nu någon undrade.

3 kommentarer:

  1. Vill också besöka träffpunkt 70 men det verkar svårt att få till. Man för nöja sig med träffpunkt 80, tror jag var den enda med 70 tals bil som släptes in på området förra året. Antar att det var för att kadett fanns som modell även på 80 talet.

    SvaraRadera
  2. Om jag jag höjer fjädringen bak, sätter på slotmags och hönstrappa kanske jag blir insläppt med 164:an också!

    SvaraRadera
  3. Ett småelakt hyss är att söka upp en bil med matt lack och en mörk natt gå dit och polera upp en framskärm. Det framhäver resten av bilen i en ofördelaktig dager.

    SvaraRadera