måndag 16 maj 2011

Tadaa!

"Angående Mazda 626 83-87 så fanns den ju också som 2-dörrars coupé. Försök att hitta en sådan idag!"  Så skrev Johan S den 5 april i kommentarerna till inlägget om Fiat Regatta där också en Mazda 626 tittar fram.

Tadaa! Titta vad jag hittade på självaste fredagen den trettonde: en Mazda 626 Coupé! Närmare bestämt en 2.0i GT från 1987, vilket innebär att det här är toppmodellen. Den fanns visserligen också med turbo, men jag är osäker om den såldes i Sverige. Jag tycker att det är lyckade linjer på den här bilen. Skicket ser fint ut, men lite rost har försökt motats bort bland annat på skärmkanten bak och runt bakluckans lås.

Jag hoppas innerligt att inlägget jag skrev den 12 maj kommer tillbaka snart efter Bloggers krasch. Annars får jag bita i det sura äpplet och skriva om det. Tur att jag kan glädjas åt nya spännande spaningar, både egna och läsares!

8 kommentarer:

  1. En röd rand eller stripes i allmänhet är ganska trevligt tycker jag. Ger liksom bilen ett mervärde,har fått för mig att jag måste hitta en Golf 2:a som har stripes. Min syster hade en brun -85 när jag var yngre med rikigt breda stipes. Men idag är dom sällsynta.

    SvaraRadera
  2. Kul att du fick span på en sådan! Den ser ju riktigt fin ut! /Johan S.

    SvaraRadera
  3. Röd rand ger alltid en sportig touch. Att stripes ger ett mervärde kan jag hålla med om, men det är inte alltid det är snyggt.

    Minns nån förresten reflextejpen man kunde sätta på stötfångarna? Vit fram och röd bak, extra vanligt på Volvo 240 med gummibeklädda stötfångarna (t.o.m 1980). Tufft baktill, fult framtill!

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så glad i denna typ av eftermarknadsfälgar, men jag måste säga att de funkar ganska bra tillsammans med modellen, färgen och dekorranden. I min fantasi har denna bil dessutom ratt och växelspaksknopp i klarlackat trä, för den riktiga lyxkänslan.

    SvaraRadera
  5. Det ser ut att vara originalratt klädd med någon röd gummihistoria...

    SvaraRadera
  6. Turbo, fanns den verkligen med det??
    Magnus

    SvaraRadera
  7. Aha, uppmärksamt! Jag ser nu att texten i inlägget inte var den jag tänkt. Måste blivit nåt knas då detta är en del av mitt första utkast.
    Modellen fanns med turbo på 120 hk men jag är osäker om den såldes i Sverige då jag i mina efterforskningar på nätet bara hittat amerikanska exemplar. Turbobilarna hade (såklart) en liten turbologga till höger om nummerskylten men på den här står det 2.0i (på 110 hk). Så det är rätt att den fanns med turbo, men detta är ingen turbo. Jag ändrar i texten. Igen.

    SvaraRadera
  8. min farsa köpte en ny 626 GT 1986 gick som fan gjorde den iaf

    SvaraRadera