Det blir mycket Fiat nu men jag kan inte undanhålla er denna godbit som Anders i Norrtälje skickade till mig igår: Fiat Regatta 85 Weekend från 1985! Jag blev förstummad när jag såg bilderna. Att över huvud taget hitta en Regatta är smått omöjligt. Sen att det är en kombi, vilket tilläggsnamnet Weekend anger, gör det ännu mer sensationellt. Kombibilar brukar inte överleva lika länge som sedanvarianter. Slutligen verkar bilen vara i ett sanslöst fint skick! Notera exempelvis de prydliga originalfälgarna med originalnavkapslar. Transportstyrelsen säger att den endast gått 9 800 mil.
Fiat Regatta presenterade som 1984 års modell och baserade på Ritmo. Hjulbasen var något längre än på Ritmo och den fanns både som sedan och kombi. Bilen hette egentligen Regata men just i Sverige fick bilen heta Regatta. Importören ansåg att Regata var för likt Ragata - och det gick ju inte för sig! Regata ersattes av Tempra 1991, en bil som aldrig var särskilt vanlig i Sverige. Finns det någon kvar idag?
Som du ser finns ännu mer spännande saker med denna bild. Bakom Fiaten står ju en Mazda 626 av den andra generationen som fanns 1983-87! Ovanliga idag. Att Mazdan inte avbildas så mycket i detalj förklarar Anders så här: "Tyvärr så förblindades jag av lite av Fiaten så Mazdan kom lite i skymundan". Det är synd att vi inte får se mer av Mazdan, men Anders är självklart förlåten. Vem som helst kan bli betagen av en Fiat Regatta, eller hur?
Mazdan ser ut att vara den lätt ansiktslyfta varianten som jag tror kom 1986. Registreringsskylten börja på M vilket nya bilar som registrerades 1985-86 fick. Det torde därför vara en 86:a. som också ser ut att vara riktigt fin! Trevlig ljusgul kulör som var populär på 80-talet. Både Saab och Volvo hade liknande kulörer på sin palett. Notera original hjulsidor på plats men främre stänkskyddet är en universalvariant med de klassiska dubbla "chevronerna" (inte att förväxla med Citroëns logotype).
Hur dessa två till synes fina åttiotalare hamnat intill varandra är höljt i dunkel, men visst är det så att om man kommer i en äldre bil gärna parkerar intill en annan äldre bil? Förutsatt att man nu hittar en gelike. Jag har två andra exempel där detta tycks ha hänt - här och här. Ett trevligt fenomen. Parkeringen blir plötsligt till en resa, en tidsresa.
En Tempra S.W. som kombin hette hade jag för knappt 4 år sen, den finns kvar i registret & är ej avställd. Kolla in min "Lista över bilar jag äger och har ägt" så finns det en bild.
SvaraRaderaEn äldre man här i byn har en Mazda 626 -85 som bruksbil. Ljusgrön metallic & nästan rostfri, passerar besiktningen varje år utan anmärkning. Ska ordna en bild om jag kommer ihåg det.
Kul! Då finns det några kvar. Möjligtvis bor jag i fel del av landet då bilar kanske överlever lite längre i norra Sverige pga försiktigare saltning.
SvaraRaderaOm du hittar Mazdan, eller någon annan intressant bil, går de självklart fint att skicka den.
Vi svenskar älskar verkligen våra kombibilar! Och vem kan klandra oss, när ökat bruksvärde och ökad charm går hand i hand?
SvaraRaderaEn kompis föräldrar hade när jag var liten en Regatta, visserligen sedan men ändå. Jag kommer framför allt ihåg finessen "check panel" som visade allt som var defekt med hjälp av blinkande lysdioder. Eftersom det rörde sig om en Fiat med några år på nacken så var den nog aldrig helt nersläckt, kan tänkas...
En Fiat Regatta Sedan rullar det i byn där jag bor. En blå som ägs av en äldre dam. Bilen är inte tokfin men inte risig heller, klart värd att bevara. Angående Mazda 626 83-87 så fanns den ju också som 2-dörrars coupé. Försök att hitta en sådan idag! /Johan S.
SvaraRaderaJa heder åt de tillverkare som tog fram 2-dörras coupé-liknande modeller som baserades på de ofta halvtråkiga basvarianterna. Kommer på två till från ca 1995:
SvaraRaderaSeat Cordoba. Lite mer spännande som 2-dörrars.
Saab 900/93. Mer harmoni i linjerna som 2(3)-dörrars.
Finns säkert fler.
Äldre damer och bilar kan vara en bra kombination. Ointresse och prestigelöshet leder ofta till intressanta bilval.
SvaraRaderaJag tror morgondagens planerade inlägg kan falla coupékramare i smaken...
Det var sannerligen en fin Regatta! De är som sagt nästan försvunna, jag har sett 3 sedaner och en kombi det senaste året. Kombin hade ju dessutom den roliga finessen att den bakre stötfångaren gick att fälla ned för att minska lasttröskeln!
SvaraRaderaEn 84:ans MAZDA 626 coupé blev jag erbjuden gratis för ett par år sedan. Ångrar fortfarande att jag inte tog om hand om den då den var helt rostfri och gick till skrot istället. Insåg inte då hur ovanlig den var.
Trevlig blogg förresten, många av dina spaningar har jag också fotat!
Det var ju sjukt många bilder du hade, Fredrik! Jag har bara hunnit kolla igenom en bråkdel - vilken skatt!
SvaraRadera