måndag 18 april 2011

Forum för fårskallar och en Fiat

Om du läste Svenska Mad minns du kanske att den hade en insändarsida som hette Forum för fårskallar (FFF). Det kan verka som en något otrevlig titel på en sida där texter skrivna av läsarna publicerades men så bör det inte uppfattas. Det var istället en hyllning till det tönteri och nörderi som tidningen stod för. Ju knasigare insändare desto större chans att den publicerades. Fårskallarna var tidningens trogna läsare och ingen tog illa upp av vare sig sidans titel eller att få ett något konstig kommentar på det man skrivit.

Därför bör nu ingen av er läsare ta illa upp när jag kallar denna blogg för Forum för fårskallar. Här får mitt bilnörderi fritt utrymme och med tanke på antalet läsare samt innehåll i läsarkommentarer och läsarmail är det fler som får utlopp för sitt nörderi här. Ett Forum för fårskallar helt enkelt - tack alla ni!

Lars Gunnarsson i Malmö får illustrera detta. Han skrev så här i ett mail förra veckan: 

Grattis Tomas! 

Du kom på vad man skulle göra med alla meningslösa bilder på uddabilar som man nördigt nog fotograferar!!! Då jag tycker inte om folk som kopierar andras framgångskoncept, så tänker jag istället stötta dig med lite bilder när jag hittar något kul!

På en promenad med familjen förra helgen så sprang jag på denna Fiat 128:a. En grön liten ärta som såg hyfsad ut, dock väldigt matt i lacken och rostiga fälgar. I övrigt var den rostfri och fullt möjlig att putsa till en gladare bil om man hade haft viljan. Nu såg jag att du nyligen hade en likadan på blogen, den här är lite äldre. Det är en -70 som har haft 6 ägare och har avverkat 18000 mil, vilket är knappt 450 mil per år!

Jag har inte så mycket mer att tillägga till detta än att på de här bilderna syns tydligt vilken ärtig bil Fiat 128 är. De tidigaste årgångarna tycker jag är snyggast med smala kofångare med kofångarhorn, tuff grill och vita blinkersglas. Synd bara att nummerskyltarna bytts ut mot moderna dito. Tack Lars för gratulationer och bilder!

Flera är de som bidragit med bilder till bloggen och flera väntar fortfarande på publicering. Ha tålamod så dyker nog bilderna upp snart!

5 kommentarer:

  1. Kul att fler och fler kommer ut ur garderoben som bilspottare!

    SvaraRadera
  2. Jättekul! Komma ut ur garderoben är rätta ordet. En kompis som jag känt sen förskoletiden sa till mig när jag startat bloggen att "jag visste ju att du var intresserad av bilar, men inte att du var SÅ intresserad". Det gäller att hitta ett bra forum där intresset får en chans att blomma ut.

    SvaraRadera
  3. Roligt att se min bil som något fotovärdigt! Uppskattar den fina respekten att dölja rer.nr!

    Bidrar med lite historia.
    Jag älskar bilen. Det gör vackra kvinnor också =)

    Kan tala om att bilen hade samma ägare fram till 1994, en bibliotekarie ifrån Uppsala. Köptes av Fiat-mekaniker någon gång därefter och renoverades mekaniskt.

    De gamla (fina) plåtarna var så slitna att de blev anmärkning, tyvärr.
    Lacken, ja..Vill ändå respektera att den aldrig blivit omlackad på över 40år! Mao, cellulosa-bas i lack som inte är lönt att polera. Jag tycker det är vackert som det är!

    Körmässigt då? Jo, lite som en motoriserad ryggsäck. Lika underhållande oavsett hastighet. Fin balans. Kan köra nästan lika fort på vintern, den stannar ändå på en femöring och tar sig fram överallt. Har kört i samtliga klass1 och klass2 vädervarningar de senaste åren. Varför bry sig om sånt när man har en bil som är gjord för enkla förhållanden?

    Bilen är ett under av driftsäkerhet även om den inte startat under ett år. Felet var enkelt (när ja till slut fann det). En läckade bränsleslang vid tanken. Eftersom min felsökning var ad hoc, har den nu fått mycket renoverat och bytt 'på vägen'. Förgasare renoverad, ny mekanisk bränslepump, alla bränslefilter, bränsleslangar, tändstift, tändkablar, tändfördelare, tändningsmodul + lite annat ja inte minns.
    Den kommer gå 40 år till..

    Till salu till den som är entusiast, lyckas lista ut reg.nr och tycker den är värd något..
    Må gott, Petrol-heads! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få lite historia om bilen. Roligt att den har en Uppsalakoppling, även om inte jag bodde i stan när den rullade här. Ryktet om Fiats dåliga kvalitet verkar vara överdrivet när man läser vad du skriver.

      Det rullar en grön 128 från 1975 som bruksbil i Uppsala. Jag har kort på den men de har inte varit med på bloggen.

      Hoppas du, eller nån annan, får njuta länge av bilen!

      Radera
  4. Det känns som att cirkeln nu är sluten.
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152822500757954&l=fc9a6ea17e

    SvaraRadera