Flera läsare ute i landet har som ni märkt försett mig med bilder från egna spaningar de gjort. En del har vid flera tillfällen skickat bilder och många bilder har fortfarande inte publicerats på bloggen. Jag är ytterst tacksam för detta! Mitt problem just nu är att jag gjort flera intressanta fynd i det fina vårvädret och därför har en del bilder dröjt.
För att visa min uppskattning tänkte jag pytsa ut några bilder på bilar från dessa läsare. Det är bilar som jag kanske själv inte riktigt skulle fastna för. Innehållet på den här bloggen styrs ju i mångt och mycket av min egen högst subjektiva uppfattning om vad som är intressant och ibland är det ju som bekant nyttigt att vidga vyerna.
Marcus Helsing i Ljusdal har försett mig med massor bilder. Jag har länge haft en idé att skriva ett inlägg om pensionerade yrkes- och utryckningsfordon. Det fanns förut en Volvo 240 i närheten som var misstänkt lik en gammal polisbil men den har jag nu inte sett på länge. För övrigt har jag inte sett så många andra bilar som skulle platsa i kategorin så nu kommer bilden som Marcus skickade för över en månad sen här istället. Bilen är en Volvo 960 husbil från 1998! Nu var det ju inte en husbil från början utan en ambulans. 1998 var sista året för Volvo 960, men egentligen hette den då S90 (sedan) eller V90 (kombi). Är du sugen på en udda husbil så är denna till salu. Och bilderna på Polon kommer snart, Marcus!
Anders Back i Norrtälje har skickat flera bilder både till mig och tidningen Klassikers avdelning för bilspotting: P-märkt. Anders spanade in en fin Volvo 240 av sista årsmodellen 1993. En enägarbil med endast 14 000 mil på mätaren. Både Anders och jag är osäkra på dekalen i sidorutan: “Special Delivery Volvo Turist and Diplomat sales”. Det jag googlat mig fram till är att det kanske innebar att utländska köpare fick hämta sin bil på plats i fabriken. Den här bilen är dock svensksåld. Någon läsare som vet?
Den här bilen skulle jag nog själv fastna för när jag är ute och spanar. Volvo 240 från och med årsmodell 1988 sisådär är fortfarande vanliga men i det här fallet är det skicket som drar uppmärksamheten till sig. Problemet är dock att förmedla det genom en kornig kameramobilbild (vilket ord). Jag har exempelvis flera gånger försökt fotografera en kalasfin Saab 9000i i närheten men den ser nästan ut som vilken pendlarhäck som helst på mina bilder. Förresten Anders, så kommer snart bilderna på Audin, Mazdan och förhoppningsvis även Alfan!
Mattias Backman i Stockholm har skickat flera bilder, men jag tror att jag än så länge bara lyckats publicera en enda. Snålt. Men det kommer fler! "När såg du en Corsa GSI senast" frågar Mattias retoriskt och bifogar en bild på en Opel Corsa GSi från 1994. Det var nog inte igår jag såg en GSi, det vill säga prestandaversionen, men vanliga Corsa av denna runda modell är rätt vanliga. Bilen på bilden är en sliten pojkracer som säkert inte kommer att leva länge till. Mattias: bilden på den "äckligt fina Audin" kommer snart!
Lars Gunnarsson i Malmö har också endast fått en bilbild publicerad här på bloggen, men fler bilder kommer att dyka upp. Så länge får vi nöja oss med en svensksåld Chrysler LeBaron från 1990 fotograferad i Hässleholm. "Det var en bil som bar tydliga bruksspår och inte var någons ögonsten. Notera den slappa och trasiga suffletten." Anders iakttagelse bekräftas av att bilen haft hela 13 ägare.
För mig är Chrysler LeBaron som George i den fantastiska TV-serien Seinfeld köpte för att han trodde att den tillhört skådespelaren Jon Voight. Det var visserligen generationen innan denna modell, som äe mycket fulare, men ändå. Nu visade det dock sig att den inte tillhört skådespelaren Jon Voight utan den betydligt mindre kända tandläkaren John Voight. Kolla in det här klippet! Commodoren hoppas jag kommer dyka upp här snart, Lars!
Slutligen har vi bloggaren Imperial 58, alias Robert Jonsson från Duved i Jämtland, som skickat en bild på en rostfri Opel Kadett 1,6i från 1989 som han just servat. Först trodde jag att den hade vit däcksida fram men det är nog bara torkad lera. Och det kliar lite i putsararmen när jag ser den matta lacken. En blank lack skulle verkligen ge den här bilen ett lyft. Inom en snar framtid bör också Mazdan dyka upp, Robert!
Tack alla ni! I kommande inlägg har jag tänkt bjuda på en p-märkt tidresa. Men de bilderna har jag tagit alldeles själv.
Jag förstår att det måste vara svårt att publicera alla bilder du får in, men du behöver inte känna några måsten. Ibland är det kul att bara få dela med sig av en bild när man sett något man tyckt varit intressant, utan att den behöver kommer upp på bloggen. Annars kan jag bara gratulera till en toppen blogg, jag gillar den skarpt för det mesta!
SvaraRaderaJag såg senast en Opel Corsa GSI den 20 februari, faktiskt. Även den såg tyvärr ut att vara ganska nära skrotning. De lever ett farligt liv, de sportiga småbilarna från nittiotalet.
SvaraRaderaTack, Anders! Det är ju bara så kul att få in bilder. Idag blev det dock en massa egna bilder - jag tycks ha funnit den perfekta platsen att spana på! Bilder kommer!
SvaraRaderaJa det behövs inte många gasglada unga herrar med färskt körkort för att ta livet av en GSI, GTI, GT, Sport, Rallye eller vad de nu kan heta...
Jag har för mig att "Special Delivery Volvo Turist and Diplomat sales-märket" även brukade återfinnas på just diplomatbilar i Sverige samt bilar som svenskar köpte skattefritt i Sverige för att sedan exportskylta och därefter använda i utlandet vid utlandstjänstgöring under en begränsad tid. Efter minst ett år togs bilen hem till Sverige som flyttgods - självklart skattefritt! Var nog en ganska bra affär för det mesta, särskilt då andrahandsvärdena på exv Volvo var bättre än nuförtiden.
SvaraRadera/Jonas
Kanske en pusselbit i mysteriet. Bilen på bilden är svensksåld och registreringsnumret verkar vara från 1993 så den har nog inte varit diplomatskyltad. Och så har den ju bara haft en ägare. Får väl fråga den kanske?
SvaraRadera