torsdag 14 april 2011
Vem vågar välja Peugeoten?
Igår uppmärksammade Klassiker en annons på Blocket. Och det med rätta! Det gäller en Peugeot 305 från 1979 som gått 1176 mil! Priset är högt men att värdera en sådan här bil är omöjligt då det inte finns något att jämföra med. Vi kan i alla fall konstatera att den inte riskerar att bli en bruksbil med tanke på priset. En unik bil, men vem vågar satsa på den? Köper du till exempel en Amazon eller en Tvåtaktarsaab förstår alla dig - men en Peugeot 305?
Som av en händelse, för det är det, sprang jag själv på en Peugeot 305 för några veckor sedan, närmare bestämt en 305 GTX från 1985. Det blev inga bra bilder då glädjen över att hitta en gjorde att jag darrade lite på handen. Det som framgår tydligt att den här bilen däremot är i ett slitet brukskick. Den verkar dock vara i ett trevligt orört originalutförande och har endast haft tre ägare, så det kanske är någon som bryr sig om bilen i alla fall.
Bilen har det utseende som modellen fick i och med en ansiktslyftning 1983. Tydligaste skillnaden är att fronten lutades svagt bakåt istället för tidigare svagt framåt. Personligen tycker jag det äldre utseendet är tuffare, men inte lika modernt så klart. Beteckningen GTX var ny 1985 och betyder att den har den starkaste motorn, också ny för året, på 1,9 liter med 105 hästar. Svarta stripes och spoiler på bakluckan visar att detta är den sportigaste och starkaste varianten.
Peugeot 305 designades av Pininfarina och kom 1978. Drivlinan kom från en början från föregångaren 304, men i och med ansiktslyftningen 1983 fick den en ny modern drivlina som delades med koncernsyskonet Citroën BX. 1988 ersattes 305 av 405.
Åter till den unika lågmilaren. Jag säger: Våga köp den (om du har råd vill säga)! Du får en ovanlig bil i unikt skick som dessutom är snygg och bekväm. Dessutom visar du genom ditt val av entusiastfordon att du blickar framåt och är modig. Det finns dock två problem i mina ögon. Det ena är omgivningens kanske negativa reaktioner. Det är dock ett litet problem då du redan visat att du är modig och kan stå emot deras nedlåtande blickar och kommentarer. Du kommer så klart också få uppskattning från fler än mig! Det större problemet är allvarligare; Hur mycket du kan köra med bilen egentligen? Skicket går säkert att konservera men var går gränsen för antalet mil som gör bilen unik? Jag tror inte den här bilen kommer att säljas i en handvändning så ta dig tid att fundera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det som talar emot lågmilaren på Blocket är nog priset. På något vis hör det till lågmilade pensionärsfynd att de även ska köpas till fyndpris. Vem som helst kan punga ut 75 000 på en bil i bra skick, men då har man missat hela jaktmomentet. Det hör till att åka ut på vischan och prata med någon gammal gubbe som ska lägga körningen på hyllan och därför säljer sin Opel Kadett/Peugeot 305/Volvo 340/Saab 90 som han ägt sedan ny och kört i snitt fyra mil i veckan med. Annars är det liksom ingen sport.
SvaraRaderaDu har så rätt. Dessutom får man ju en bra historia att berätta - också en viktig ingrediens i entusiastbilsägandet.
SvaraRaderaFyndprisargumentet gäller förresten vad man än köper, särskilt begagnade saker.